در این مقاله نقش هاب هوشمند در سیستم اتوماسیون خانه هوشمند بررسی شده است . این سیستم سخت افزار یا نرم‌افزاری است که دستگاه‌ها را در یک شبکه اتوماسیون خانگی به صورت محلی یا ابری متصل می کند.

فهرست مطالب

نقش هاب هوشمند در سیستم اتوماسیون خانه هوشمند

خانه هوشمند چیست؟ خانه جایی است که خانواده با امنیت در آن زندگی کنند و نیازهای ضروری زندگی رفع شود. اما هر خانه مدرنی بدون تکنولوژی پیشرفته یک خانه هوشمند محسوب نمی‌شود. خانه هوشمند یک نوآوری است اما مفهوم آن دقیقا روشن نیست.

لغت هوشمند در لغت به هوش اشاره دارد و خانه هوشمند می‌تواند محل اقامتی باشد که به تعدادی دستگاه تجهیز شده و وظایفی که به طور معمول توسط انسان‌ها انجام می‌شود را به صورت اتوماتیک رفع و رجوع می‌کند.

به بیان عامه، خانه‌ای مجهز به روشنایی، گرمایش و دستگاه‌های الکترونیکی که با موبایل یا کامپیوتر به صورت از راه دور کنترل می‌شوند، هوشمند هستند. صاحب خانه یا اعضای خانواده می توانند وسایل خانه را با دستورات صوتی یا با استفاده از هوش مصنوعی اداره کنند.

هاب خانگی هوشمند چیست ؟

خانه هوشمند اختراع فناوری پیشرفته عصر مدرن است و با تکنیک مورد استفاده در خانه‌ سنتی برای اداره تجهیزات و وسایل کاملا متفاوت است. برای درک فناوری نوآورانه فرد باید باهوش باشد. عملکرد خانه هوشمند از نظر فنی پیچیده اما از نظر کارایی ساده است.

تمام سیستم، سیستم اتوماسیون خانه هوشمند نامیده می‌شود و نقشی اساسی برای راه اندازی این سیستم توسط هاب خانه هوشمند (که هاب اتوماسیون خانگی نیز نامیده می‌شود یا به سادگی به آن هاب هوشمند می‌گویند) بازی می‌کند.

در واقع سخت افزار یا نرم‌افزاری که دستگاه‌ها را در یک شبکه اتوماسیون خانگی متصل نگه‌ داشته و ارتباط میان آن‌ها را کنترل می‌کند. هاب‌ ها به صورت محلی یا ابری متصل می‌شوند و برای دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) مفید هستند. از وای فای استفاده نمی‌کنند اما از پروتکل زیگبی یا زی وای یا بلوتوث استفاده می‌کنند.

هاب هوشمند کنترل کننده اصلی اتوماسیون خانه است که با منحرف کردن بار ترافیک از طریق وای فای یا بلوتوث، تراکم را کاهش می‌دهد.

هاب خانگی هوشمند

نقش یک هاب خانگی هوشمند در سیستم اتوماسیون

قابل درک است که یک هاب هوشمند در یک سیستم اتوماسیون خانه هوشمند به منزله یک جز مهم از فناوری است در خانه هوشمند استفاده می‌شود. یک هاب هوشمند مانند قلب سیستم (شبکه خانگی هوشمند) است که دستگاه ها و سیستم‌های مختلف را در یک بستر متمرکز ادغام می‌کند.

نقش یک هاب هوشمند در ساده‌سازی شبکه برای کاربر نیز بسیار مهم است. این نقش می‌تواند یک اپلیکیشن واحد خانه هوشمند برای تنظیم کل سیستم‌ها و نرم افزارها به عنوان یک سیستم یکپارچه ایجاد کند.

صاحب خانه این انتخاب را دارد که بر اساس نیاهای خود یک فرمان تنظیم کند و سیستم بقیه کار را انجام خواهد داد. یک مثال به درک بهتر این قضیه کمک می‌کند. یک اپلیکیشن خانه هوشمند نصب شده روی یک تلفن هوشمند می‌تواند در پارکینگ را باز کند، چراغ‌های سالن را روشن کند و زمانی که تلفن هوشمند به خانه مالک نزدیک شود دستورات بیشتری را اجرا می‌کند.

یک نرم افزار خانه هوشمند همچنین می‌تواند به کاربر کمک کند تا از راه دور به سیستم‌های مختلف دسترسی داشته و حتی در مواقعی که کاربر از خانه خود فاصله دارد نیز آن‌ها را کنترل کند.
فاکتورهای مهمی که باید برای یک هاب هوشمند در نظر داشته باشید

هاب هوشمند نقش بسیار مهمی در مدیریت سیستم اتوماسیون خانه هوشمند ایفا می‌کند. این امر همچنین موجب افزایش اهمیت فاکتورهای مورد توجه در هنگام خرید هاب می‌شود. به طور کلی این فاکتورها کنترل صدا، یکپارچگی، سازگاری سیستم عامل، اتصال، سازگاری با استانداردها و نرم افزار خانه هوشمند هستند.

خرید قفل دیجیتال یوکا