امروزه برای جلوگیری از سرقت منزل کمتر از ۱۰ درصد از خانه‌ها در ایران دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته اعم از شیشه‌های تقویت شده، فناوری قفل هوشمند، دوربین مدار بسته و دیگر روش های جلوگیری سرقت از منزل هستند. علیرغم تعداد بسیار کم سیستم‌های امنیتی پیشرفته در کشور، در طول سال شاهد آمار زیاد دزدی از منازل هستیم.

بنابراین، وقتی در مورد چگونگی جلوگیری از سرقت منزل حرف می‌زنیم، مواردی وجود دارند که باید در نظر گرفته شود. برای این کار لازم نیست تمامی تجهیزات حفاظتی را یکجا تهیه کنید، راه‌حل‌های بسیاری وجود دارند که نیاز به پرداخت هزینه هنگفت از سوی شما را ندارند! این ترفندها خانه شما را به پناهگاهی امن تبدیل می‌کند؛ با یوکـا همراه باشید. 

فهرست مطالب

چگونه از سرقت منزل جلوگیری کنیم؟

در زیر یک به یک روش‌های جلوگیری از سرقت منزل را معرفی می‌کنیم، لازم است هر یک را به خاطر سپرده و اجرا کنید:

 وسائل با ارزش را جلوی چشم نگذارید 

قرار دادن لوازم خاص و گران‌قیمت در جلوی دید می‌تواند ناخواسته سارقان را جهت دزدی بیشتر تحریک کند. اول، اگر دوچرخه یا اسکوتر دارید آنها را درون گاراژ یا در قسمتی از خانه قرار دهید.

پس از خرید تلویزیون و یا سایر لوازم الکترونیکی یا لوازم جانبی گران‌ قیمت، جعبه آنها را در کنار سطل زباله در بیرون خانه قرار ندهید. این به سارقان می‌گوید که شما وسیله با ارزش جدید خریداری کرده‌اید. ممکن است این فکر را در ذهن آنها ایجاد کنید که از شرایط مالی خوبی برخوردار هستید.

پرده‌های منزل شما ممکن است در بسیاری از ساعات روز کنار باشند و فضای داخلی خانه را نمایان کنند. به جای این کار، پرده‌ها را باز کنید تا محیط داخلی شما کاملاً پوشیده شوند. همچنین وسائل گران‌قیمت خود را از کنار پنجره بردارید.
سارقان را فریب دهید.

اگر کسی در خانه باشد، شانس بیشتری وجود دارد که سارقین سعی در ورود به منزل نداشته باشند. به یاد داشته باشید بیشتر دزدی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در خانه نباشند.  به همین دلیل، وقتی خانه را ترک می‌کنید، این توهم را ایجاد کنید که شخصی هنوز در منزل است.  برای جلوگیری از سرقت منزل خود می‌توانید یک چراغ را روشن بگذارید، یا موسیقی گذاشته و یا تلویزیون را روشن کنید.

البته اگر قصد دارید با خاموش کردن چراغ‌ها در هزینه‌های برق صرفه‌جویی کنید، حتما از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. حتی برخی از خانه‌های ویلایی حیاط دار می‌توانند از تابلوهای نشان‌دنده سیستم امنیتی استفاده کنند. این تابلوها اغلب روی درب ورودی حیاط نصب می‌شود و به سارقان تذکر می‌دهند که این منزل مجهز به سیستم امنتی پیشرفته است.

همچنین برای خانه‌های حیاط‌دار، ضروریست که از سیستم روشنایی مناسب نیز استفاده شود تا در زمان مسافرت، با روشن بودن این چراغ‌ها هم از تاریکی محوطه جلوگیری کرده و هم به سارقان این پیام را برساند که هنوز افرادی در منزل حضور دارند.

 از قفل‌های هوشمند استفاده کنید 
امنیت قفل دیجیتال

امنیت قفل دیجیتال

برای جلوگیری از سرقت منزل به‌راحتی می‌توانید با تغییر قفل درب ورودی به قفل‌های هوشمند، بهترین کار ممکن را انجام دهید. قفل‌های سنتی (مکانیکی) دارای مشکلات زیادی مانند گم شدن کلید، تهیه تعدادی کلید برای اعضاء خانواده، فراموشی در بستن درب منزل، پشت درب ماندن افراد، شکستن مغزی قفل، راحتی در باز کردن قفل توسط سارقین و موارد دیگر هستند.

بنابراین، استفاده از فنآوری‌های روز دنیا در تولید قفل‌ هوشمند درب دیجیتالی باعث شده است در کنار راحتی بیشتر، امنیت فضای داخلی نیز افزایش یابد. این قفل‌ها با استفاده از کارت،(قفل کارتی) رمز عبور و تکنولوژی بیومتریک جهت باز و بسته کردن قفل درب کار می‌کنند.سیستم بیومتریک به معنای برخورداری از ویژگی‌های فیزیکی منحصربه فرد انسان‌ها همانند اثر انگشت، کف دست، عنبیه چشم و یا تشخیص از طریق چهره است. 

هیچ فردی در جهان دارای شرایط بیومتریک مشابه نیست! بنابراین، قفل‌های هوشمند در عین حال که استفاده راحتی دارند، دارای بالاترین امنیت در میان انواع قفل درب منزل هستند.

 حیاط منزل را به محیط امن تبدیل کنید 

درختچه‌های بلند خاردار و درختان رو به رشد در جلو خانه یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت منزل هستند که سارقان ممکن است گرفتار آن شوند. بوته‌های کوتاه در جلوی پنجره خانه در صورت تلاش برای عبور به داخل یکی از پوشش‌های اضافی برای به دام انداختن سارقین هستند.

اما توجه داشته باشید، گیاهان بلند که به طبقات بالاتر منزل دسترسی دارند (سارقان می‌توانند از روی درختان بلند بالا رفته و از طبقه بالاتر وارد خانه شوند) را نیز کوتاه کنید. به‌طور مرتب بوته‌های بزرگتر و شاخه‌های بلند درختان را نیز پیرایش کنید، زیرا سایه‌های تاریک درختان در شب راهی برای مخفی شدن متجاوزان است.

به این نوع اقدامات امنیتی، پیشگیری از سرقت منزل از طریق طراحی محیط (CPTED) گفته می‌شود. هدف از استراتژی‌های CPTD جلوگیری از وقوع سرقت با ایجاد محیطی ایده‌آل در فضای باز است. به طور کلی فضای حیاط باید دارای چهار اصول زیر باشد:

• نظارت طبیعی: ورودی‌های خانه خود را قابل مشاهده نگه دارید تا افراد از امکان سوء استفاده جلوگیری کنند.
• تقویت ارضی: با استفاده از محوطه سازی و طراحی، فضای ارضی حیاط را تعریف کنید.
• کنترل دسترسی طبیعی: اضافه کردن موانع برای دسترسی آسان به ملک، به عنوان مثال، استفاده بوته‌های بوته‌های پُر پیچ و خم در اطراف خانه.
• سخت شدن هدف: امنیت ساختاری، مانند استفاده از قفل پنجره و استفاده از پنجره‌های دو تخته.

بسته به حیاط منزل خود می‌توانید این تکنیک‌ها را در محوطه خانه خود پیاده‌سازی کنید.

در سفر اقدامات امنیتی را برقرار کنید

راه های افزایش امنیت خانه

راه های افزایش امنیت خانه

اغلب بیشترین آمار سرقت در تعطیلات تابستان که مصادف با سفر است رخ می‌دهد. همان‌طور که قبلاً گفته شد، اگر شما برای مدت طولانی از شهر خارج می‌شوید، به همسایگان و دوستان نزدیکی‌تان در مورد برنامه سفرتان اطلاع دهید. اما از همه مهمتر این شما هستید باید اقدامات امنیتی را انجام دهید، اول از همه در مورد قفل ورودی منزل و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید، اگر قفل مکانیکی دارید حتماً از حفاظ نرده درب نیز استفاده کنید؛ وگرنه برای جلوگیری از سرقت خانه قفل هوشمند را جایگزین کنید.

از بستن درب پارکینگ یا حیاط خانه خود نیز اطمینان حاصل کنید و آن را با استفاده از قفل مناسب تقویت کنید. یکی از فواید استفاده قفل دیجیتال، کاهش خطاهای انسانی است، برای مثال شما ممکن است در میانه‌های سفر در مورد بستن و یا نبستن درب خانه دچار تردید شوید،داشتن یک قفل دیجیتال که دارای اپلیکیشن مخصوص موبایل است می‌تواند بسیار سودمند باشد.

با استفاده از وای‌فای گوشی همراه و وای‌فای خانه، بدون نگرانی اقدام به قفل کردن درب منزل کنید. فقط به یاد داشته باشید که وای‌فای خانه در طول سفر روشن باشد تا بتوانید از طریق اپلیکیشن مویابل برای آن کنترل و نظارت داشته باشید.

همسایه‌های خود را بشناسید

آشنایی با افرادی که در نزدیکی منزل شما زندگی می‌کنند، یکی از را‌ه‌های جلوگیری از سرقت منزل و رعایت اقدامات ایمنی است. محل‌هایی از شهر که خانه‌ها همجوار یکدیگر هستند، اغلب کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرند. در این محل‌ها بیشتر همسایه‌ها از احوالات یکدیگر خبر دارند.

تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که خانه‌های ویلایی یا بلوک‌های ساختمانی که از یکدیگر فاصله دارند، بیشتر مورد حمله سارقین قرار می‌گیرند. همچنین اثبات شده است که افراد مستأجر کمتر رغبت آشنایی با همسایگان را دارند، زیرا ممکن بعد از پایان قراردادشان از آن خانه بروند. به همین دلیل اغلب ۸۵ درصد از سرقت‌های آپارتمانی برای مستأجرنشینان رخ می‌دهد. پس ضروری است صاحبان‌خانه موارد احتیاطی را برای این مهم انجام دهند.

کلام آخر، هوشیار باشید!

قبل از رفتن به سفر، آشکارا در مورد آن با فرد غریبه‌ای صحبت نکنید، یا بخش جرم و جنایت را در روزنامه محلی خود بررسی کنید تا ببینید آیا اخیراً در محله شما سرقتی اتفاق افتاده است یا خیر. همچنین اگر در محل زندگی خود متوجه فعالیت‌های جنایی و مشکوک شدید، این می‌تواند سیگنالی برای توجه بیشتر شما به حفط امنیت خانه‌تان باشد.

به نظر می‌رسد در صورت قفل بودن درب خانه، پنهان کردن یک کلید یدکی در زیر گلدان ایده خوبی باشد. اما این یک دعوت علنی برای ورود سارقان به خانه بدون هیچ‌گونه مشکلی است. در عوض، به همسایه‌ای که به‌خوبی می‌شناسید و یا دوستانی که در نزدیکی شما زندگی می‌کنند برای نگهداری از کلید کمک بگیرید.

موارد مربوط به جلوگیری از سرقت منزل را نیز مو به مو اجرا کنید. اما بهترین مورد برای این مهم می‌تواند استفاده از قفل هوشمند باشد. قفل مرز داخل و خارج خانه است، بنابراین توجه به این بخش امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این راستا، می‌توانید قفل‌های هوشمند برند یوکـا را خریداری کنید.  یوکا در نوع خود بهترین محصولات مرتبط با قفل هوشمند را در سرتاسر ایران به‌فروش می‌رساند.

دارا بودن محصولات اورجینال (ساخت کره جنوبی)، تنوع گسترده مدل‌ها، گارانتی معتبر، خدمات پس از فروش و بسیاری خدمات دیگر، یوکا را به برندی بی‌جانشین در کشور تبدیل کرده است.

خرید قفل دیجیتال یوکا