دفتر کار باید هویت برند را منعکس کند و در عین حال، بدون در نظر گرفتن سبک سنتی یا مدرن، حرفه‌ای به نظر برسد. امروزه، با روندهای جدید در طراحی دکوراسیون دفتر کار، مفهوم جدیدی از این محیط را با هدف بهبود فضاهای کاری، برای پاسخگویی به خواسته‌های مدیران امروزی ظهور کرده است.

شرکت‌ها در حال تغییر و تحول هستند و از المان های اصلی و کاربردی در طراحی دکوراسیون دفتر کار استفاده می‌کنند تا محیطی پویا داشته باشند؛ با یوکا همراه باشید.

فهرست مطالب

اهمیت توجه به طراحی دکوراسیون دفتر کار

دفاتر کاری فضاهایی هستند که به منظور جای دادن موقعیت‌های افراد جهت انجام امور اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فضاها برای تجزیه و تحلیل، سازماندهی و مدیریت کارهای سازمان استفاده می‌شوند.

طراحی بستگی زیادی به نوع مشاغل و عادات کاری کارکنان دارد. اگرچه، به طور منظم، این دفاتر مکان‌هایی هستند که بازدیدهای مهمی از طرف شرکا یا مشتریان دریافت می‌کنند. عاقلانه است که برداشتی زیبا ارائه دهید و سودآوری برند را بالا ببرید.

برخی از متخصصان ترجیح می‌دهند برای صرفه جویی در منابع، دفاتر کاری طراحی شده را اجاره کنند زیرا طراحی دوباره می‌تواند هزینه قابل توجهی داشته باشد. در هر صورت، توجه به دکوراسیون دفتر کار می‌تواند به بهره روی، کارآیی و پویایی بیشتر منجر شود.

اهمیت توجه به طراحی دکوراسیون دفتر کار

مشخصات مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار

طراحی دفاتر کاری به طور معمول شامل بهترین چشم اندازها، مدرن ترین مبلمان‌، پیشرفته‌ترین تجهیزات هوشمند مانند قفل دیجیتال است.

برخی از ویژگی‌های اصلی دکوراسیون دفتر کار عبارتند از:

  • فضا باید عملکردی بالایی باشد، بنابراین بدون مبلمان و تجهیزات اداری مانند رایانه، چاپگر، تلفن، قفسه کتاب، کابینت پرونده و سایر نمی‌توانید کار کنید.
  • برخی از دفاتر کاری چند منظوره هستند و خدمات اضافی مانند فضای خصوصی، مکان‌های استراحت، قفسه‌های ذخیره لباس یا لوازم اداری را ارائه می‌دهند.
  • بسیاری از دفاتر کاری نه تنها از کارکنان و مشتری پذیرایی می‌کنند بلکه جلساتی را با سایر همکاران نیز ترتیب می‌دهند. به همین دلیل است که آن‌ها مبلمان، میز، صندلی‌های ارگونومیک متحرک و قابل انعطافی دارند تا تبادل ایده را تسهیل کنند.
  • برخی از دفاتر یک منطقه پذیرایی برای کنترل بازدید کنندگان دارند.

به طور کلی، کلید طراحی دکوراسیون دفتر کار کارآمد، ترکیبی از سبک و ارگونومی است!

المان های اصلی در طراحی دکوراسیون دفتر کار

عناصر اصلی در طراحی دکوراسیون فضای اداری عبارتند از:

۱- عملکرد

در ابتدا، طراحی دفتر کار با پیچیده‌ترین مبلمان یا عناصر طراحی آوانگارد ممکن است وسوسه انگیز باشد اما اگر ضروری نیست، باید از آن اجتناب کنید.

در اصل، فضای کاری باید دنج اما اساساً کاربردی باشد تا بتوان مدیریت سازمان را به بهترین نحو ممکن انجام داد. اگر دکوراسیون دفتر کاربردی نباشد، در دام یک تزئین پیچیده خواهید افتاد!

۲- مبلمان

انواع مبلمان اداری می‌توانند از لحاظ سبک، مواد و کاربرد متفاوت باشند اما همه بدون استثنا باید مفاهیم ارگونومی‌ را داشته باشند. زیباترین و بهترین مبلمان اگر برای فضای کار و نیازهای کارکنان کاربردی نباشند، فایده‌ای ندارد.

به یاد داشته باشید که علاوه بر مشخص کردن وضعیت، دفتر کار شما باید برای بازدیدها یا جلسات نیز حرفه‌ای باشد. بنابراین، مبلمان انتخابی شما باید متناسب با پویایی‌ها و کاربردهای مختلفی باشند که هم در حال حاضر و هم در آینده به آن نیاز دارید.

۳- رنگ

بسیار معمول است که در طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیران با افراد مختلفی ملاقات کنند. با این حال، سبکی که برای دفتر کار خود انتخاب می‌کنید باید با رنگ‌های سازمانی شرکت و تصویر برند شما مطابقت داشته باشد.

در اصل، استفاده از رنگ‌های خنثی برای دیوارها، کرم، سفید و خاکستری توصیه می‌شود. بنابراین، می‌توانید از رنگ‌های قوی‌تری نیز برای مبلمان و دکوراسیون خود استفاده کنید.

۴- فضا

یک نکته بسیار مهم این است که عناصر دفتر کار خود را به درستی توزیع کنید. برای انجام این کار باید بدانید نیاز کسانی که فضا را اشغال می‌کنند، چیست! به این ترتیب می‌توانید فضا را بهینه سازی کنید تا محیط وسیع و مرتب به نظر برسد.

برای سازماندهی و محافظت از اسناد یا وسایل شخصی خود از کمدهای ذخیره پرونده یا قفسه کتاب استفاده کنید. مدلی را انتخاب کنید که متناسب با فضا و نیازهای شما باشد.

۵- برندینگ

دکوراسیون دفتر کار را براساس هویت برند خود طراحی کنید. هر یک از عناصر باید منسجم باشند تا بتوانند عناصر برندینگ را منعکس کنند.

برخی اتاق را با کارهای هنری (نقاشی، مجسمه)، گیاهان برای ایجاد فضایی آرام‌تر یا پرده‌ها، فرش‌ها و سایر موارد پُر می‌کنند. همیشه به ارزش‌ها و پیامی که می‌خواهید منتقل کنید فکر کرده و آن را در فضای خود پیاده سازی نمایید.

تماس با مشاورین یوکا

۶- نورپردازی

نور می‌تواند به طور طبیعی بر خلق و خو، انرژی و توجه ما تأثیر بگذارد و از این طریق بهره وری و رضایت از محل کار را تحت تأثیر قرار دهد. دفاتر کار معمولاً نیاز به نور طبیعی دارند تا عمکرد کارکنان را به حداکثر برسانند.

در حالت ایده آل، شما باید فضا را با نور مصنوعی ترکیب کنید تا از خستگی چشم جلوگیری شود. مطمئن شوید که در هر قسمت از فضای کار نور کافی فراهم شده است.

می‌توانید از الگوی طراحی زیر ایده بگیرید:

  • مبلمان چوبی با روکش‌های تیره که با رنگ‌های خنثی دیوار در تضاد هستند را انتخاب کنید.
  • با سیم و کابل‌های مخفی زیبایی دفتر خود را بهبود بخشید تا فضا مرتب‌تر به نظر برسد. اگر می‌خواهید یک سبک مینیمالیستی ایجاد کنید، پنان کردن کابل‌ها و سیم‌ها ایده کاملی است.
  • از قفسه‌های کتاب و کابینت‌های فایلینگ استفاده کنید که مکمل طراحی دکوراسیون دفتر کار هستند و فضا را مرتب نشان می‌دهند.
  • پنجره‌های بزرگ اجازه ورود نور طبیعی را می‌دهند.
  • با کف مرمری یا چوبی می‌توانید فضایی گرم را به محیط کار بدمید.
  • مبلمان باید مدرن، زیبا و ارگونومیک باشند.
  • فضای خود را به درستی به بهترین و جدیدترین فنآوری مجهز کنید.
  • برای بازدیدها و جلسات خود مبلمان مناسب تهیه کنید.
  • به فضا احساس شخصی دهید، عکس‌ها، کتاب‌ها، گواهینامه‌ها و هر عنوان دیگری که نشانگر حرفه‌ای بودن شما است را در فضا قرار دهید.

مشخصات مهم در طراحی دکوراسیون دفتر کار

۳ عنصر اصلی در طراحی دکوراسیون دفتر کار

عناصر مهم در طراحی دفتر کار شامل موارد زیر هستند:

۱- طرح بندی فضا

در یک فضای کاری، همه چیز باید در جای خود قرار گیرند. طرح بندی یک فضا عنصر اصلی هر طراحی است و بر کلیه عناصر فضای کار تأثیر می‌گذارد. در چیدمان، عامل اصلی، تأثیرات فضا بر کارکنان است.

چند نکته‌ای که باید در هنگام ارائه چیدمانی که برای شرکت شما مناسب هستند به خاطر داشته باشید، این است که اولاً طرح نباید فقط برای تیم فعلی شما باشد و مهم‌تر از همه، باید رشد نرخ تیم کاری شما را در نظر بگیرد.

به خصوص در دنیای امروزی، داشتن یک طرح مدولار می‌تواند به صرفه جویی در وقت و هزینه‌ای که معمولاً برای خرید مبلمان جدید صرف می‌کنید، به شما کمک کند. مزیت دیگر یک طرح انعطاف پذیر این است که شما می‌توانید به راحتی تیم‌های دیگر را در فضا جای دهید.

مطمئن شوید که محلی برای وسایل شخصی افراد وجود دارد، بنابراین همه می‌توانند در دفتر کار خود احساس استقلال بیشتری داشته باشند. همچنین باید مکان‌هایی برای کارکنان در محل کار فراهم شوند، کاناپه‌ها، میزهای بازی، تلویزیون، آشپزخانه و سایر مکان‌های مشترک می‌توانند به کارمندان کمک کنند تا در حالی که در محیط کار هستند، با یکدیگر رفاقت بیشتری داشته باشند.

همچنین بخوانید:

۲- سر و صدا

داشتن پنجره‌های بزرگ و باز در فضای کاری مزایای بسیاری دارد، به عنوان مثال دیمیده شدن نور زیاد در دال محیط از ویژگی‌های بسیار خوب پنجره‌های بزرگ است؛ اما به خصوص در شهرها، پنجره‌های بزرگ می‌توانند سر و صدای زیادی داشته باشند.

بنابراین چگونه می‌توان مطمئن شد که محیط کار به اندازه کافی ساکت و آرام است اما به اندازه کافی به کارایی کمک می‌کند؟ برای قطع صدا می‌توانید از عایق صدا استفاده کنید ولی ضد صدا بودن فقط تا حدی امکان پذیر خواهد بود. چیدمان برای تعیین محل و چگونگی حرکت اصوات در فضا ضروری است.

3 عنصر اصلی در طراحی دکوراسیون دفتر کار

۳- کیفیت هوا

کیفیت هوای موجود در فضای کار فقط به گرم یا سرد بودن اشاره‌ای ندارد بلکه به جو فرهنگی و روحیه کلی افرادی که در آنجا کار می‌کنند نیز اشاره دارد. با این حال دما عامل مهمی در خلق و خوی کارکنان است.

اگر در یک فضای انعطاف پذیری کار می‌کنید، داشتن مناطق خنک و گرم در سراسر دفتر، انواع مختلف شرایط بدنی افراد و تنظیمات دمی مهم هستند. تحقیقات نشان می‌دهند، زنان ممکن است یک اتاق ۷۰ درجه فارنهایت را ترجیح دهند، در حالی که مردان ممکن است اتاق ۷۵ درجه را دوست داشته باشند. ما می‌گوییم که دما را در ۷۲.۵ درجه نگه دارید تا هوا متعادل شود. با در نظر گرفتن تمام عناصر طراحی فوق و جو کلی شرکت، فضای مثبتی را ایجاد کنید.

کلام آخر

بعد از اینکه ملکی را برای کسب و کار خود خریداری کردید، حالا زمان آن است که به المان های اصلی و کاربردی در طراحی دکوراسیون دفتر کار فکر کنید. طراحی محیط اداری موضوع بسیاری مهمی است زیرا بر بهره وری، کارایی و راحتی کارکنان تأثیر مستقیم دارد. به این نکته توجه کنید که: «یک محیط کم نور، تاریک و قدیمی، هر انسانی را فراری می‌دهد!»

منبع: liquidspace.com

 

علاوه بر تهیه و نصب قفل‌های درب دیجیتال با کیفیت بالا، شرکت نوآوران هوشمند بهترین گارانتی خدمات مشتری را فراهم کرده است.

با دریافت مشاوره از کارشناسان یوکا، تجربه یک خرید بی نقص از محصولات هوشمند را داشته باشید.

تماس با یوکا