صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین هدایت کنندگان اشتغال و توسعه جهانی، نقش مهمی در بهبود محیط زیست و شرایط زندگی دارد. در این مقاله صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست و توجه به این مهم در هتل‌ها نیز بررسی شده است؛ تا انتها با مجله تخصصی یوکا همراه باشید .

فهرست مطالب

صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست

صنعت گردشگری به تنهایی مسئول پنج درصد دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای تولید شده در جهان است که از این میزان یک درصد متعلق به هتل‌ها و دیگر انواع اقامتگاه‌هاست. به همین دلیل، صنعت گردشگری باید نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی مسئولانه رفتار کند و توجه به محیط زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

هتل های سبز و موفقیت در بهره‌وری انرژی‌های پاک

هتل‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که برخی از آن‌ها انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کنند، اما هستند هتل‌هایی که با انرژی‌های پاک سر و کار دارند و البته بسیار زیبا و شیک نیز هستند.

راه‌های متفاوتی وجود دارد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود؛ برای مثال بهبود عایق ساختمان یا کنترل سیستم‌های روشنایی و تهویه. همچنین می‌توان از منابع انرژی تجدید پذیر که از طریق محیط زیست در دسترس هستند و به حفظ منابع طبیعی برای آیندگان و کاهش تاثیر انسان بر محیط زیست کمک می‌کنند، نیز استفاده کرد.

از دست ندهید : معتبرترین برندهای کره ای قفل دیجیتال

صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست

منابع تجدید پذیر قابل استفاده در صنعت هتلداری

این منابع شامل باد، انرژی خورشیدی، انرژی زیستی (بیوانرژی)، زمین گرمایی و نیروی برق – آبی است. مراکز اقامتی این قابلیت را دارند که تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق این منابع تامین کنند. آموزش کارکنان و آگاه‌سازی مهمانان از جمله اقداماتی است که هتل جهت بهینه سازی مصرف انرژی انجام می‌دهد و می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی را در مصرف انرژی به ارمغان بیاورد و نام هتل را به عنوان یکی از برندهای مسئول در حفظ محیط زیست مشهور سازد.

آگاه سازی، یکی از سیاست‌های مهم در جهت موفقیت در بهره‌وری انرژی است. زمانی که مهمانان در می‌یابند در هتلی اقامت کرده‌اند که به محیط زیست و آیندگان اهمیت می‌ده ، نه تنها از اقامتشان بیشتر لذت می‌برند و باز هم برمی‌گردند، بلکه خود نیز ترغیب می‌شوند در این پروژه فعالیت کنند.

اهمیت استفاده از فضای سبز در داخل ساختمان‌ها و تاثیر شگرف آن در لطافت محیط، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری امری بدیهی است. از طرفی، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نیز بر این باورند که فضای سبز افزون بر تامین بهداشت محیط، نقش مثبتی در سلامت روان شهرواندان ایفا می‌کند.

بیشتر بدانید : اهمیت ویژه سالن های ورزشی در لوکس ترین هتل ها

مشخصه اصلی یک هتل خوب  دارا بودن امکانات مناسب جهت آسایش جسم و روان مسافران است تا اقامتی خاطراه‌انگیز را برای مهمانان رقم زند.

بی تردید، محوطه سر سبز هتل که با استفاده از گیاهان طبیعی مزین شده است، در کنار فراهم کردن سایر امکانات رفاهی استاندارد، سبب افزایش میزان رضایت مسافران از اقامت در هتل خواهد شد که طبعا این امر خود بهترین و موثرترین تبلیغ، جهت جذب گردشگران است.

صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست

توجه گردشگران به هتل های سبز 

در سال‌های اخیر هتل‌هایی که به سبب رعایت نکات محیط زیست، هتل‌های سبز خوانده می‌شوند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و کمک شایانی به صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست کرده‌اند. امروزه، گردشگران از نقش مهم خود در حفظ محیط زیست آگاه شده‌اند و به خوبی می‌دانند یک انتخاب نادرست، می‌تواند چه نتایج زیان باری برای محیط زیست در پی داشته باشد.

این آگاهی منجر به آن شده است که تقاضای گردشگران برای اقامت در هتل‌های سبز افزایش یابد. حتی آن‌ها حاضر هستند بابت این خرید سبز، بها بیشتری بپردازند.

ممکن است در گام‌های نخستین، سبز شدن برای هتل‌ها بسیار پر هزینه به نظر آید. زیرا برای سبز کردن یک هتل باید از لامپ‌های کم مصرف، شیر آب کم فشار و اتوماتیک و سیستم تهویه هوشمند استفاده کرد. هم چنین ایجاد و نگهداری فضای سبز، به خصوص در قسمت‌های سرپوشیده و سالن‌های هتل، مستلزم صرف هزینه‌های بسیاری است.

اما تمام این موارد که برشمرده شد، در بلند مدت از هزینه‌های جاری هتل‌ها به شدت می‌کاهد و در صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

برای مثال نصب صفحه‌های خورشیدی یک سرمایه‌گذاری ماندگار است که هزینه ماهیانه برق را به شدن کاهش می‌دهد . علاوه بر این، سبز شدن می‌تواند برای هتل‌ها به مزیتی رقابتی بدل شود که وفاداری مشتریان را در پی خواهد داشت. سبز بودن یکی از نقاط قوتی است که می‌تواند به کار بازاریابان هتل بیاید و از آن در تبلیغ برای هتل استفاده شود و ارزش یک هتل را ارتقا دهد.

همچنین بخوانید : آبنماها و خنک کردن فضای داخلی و خارجی هتل

این اطلاعات مختصر نشان می‌دهد سبز بودن یک تفکر جهانی است. طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی ست که فقط متعلق به یک نسل و زمان خاص نیست، بلکه یک سرمابه جهانی محسوب می‌شود.

باید کره زمین را دلسوزانه دوست بداریم و آن را متنوع و زیبا به آیندگان واگذار کنیم. به امید روزی که رابطه دیرین انسان و طبیعت تقویت شو . انسان بار دیگر با طبیعت فراموش شده آشتی کند.

در این مقاله به صنعت گردشگری و تاثیر آن بر بهبود محیط زیست پرداخته شد که توجه به این مهم می‌تواند در جذب گردشگران بیشتر و مدیریت بهتر هزینه‌ها تاثیری اساسی داشته باشد.

تماس با کارشناسان یوکا