برای بسیاری از افراد، در امان ماندن از کرونای جدید (COVID-19) به معنای ماندن در خانه است، اما ویروس می‌توانند در منزل شما نیز حضور داشته باشد! بنابراین، تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح بهترین اقدام برای پیشگیری از کووید ۱۹ و سایر بیماری‌های تنفسی – ویروسی در محیط خانه یا فضای عمومی است.

براساس آنچه در حال حاضر در مورد ویروس کرونا شناخته شده است، شیوع آن از فرد به فرد از طریق قطرات تنفسی و انتقال از طریق سطوح آلوده است. شواهد موجود نشان می‌دهند که کروناویروس ممکن است برای ساعت‌ها تا روزها روی سطوح مختلف زنده بماند (آمار دقیق در این مورد در دسترس نیست).

در این مقاله توصیه‌هایی در مورد چگونگی ضدعفونی کردن سطوح یا مناطقی که مشکوک به آلودگی توسط ویروس کرونا هستند آورده شده است. هدف اصلی عدم شیوع بیماری و در نتیجه عدم آلودگی افراد است؛ با یو‌کـا همراه باشید.

فهرست مطالب

ضدعفونی کردن سطوح چگونه است؟

ضدعفونی کردن سطوح چگونه است؟

دستورالعمل‌های زیر برای مراکز مراقبت‌های غیربهداشتی به عنوان مثال، منازل، مدارس، مؤسسات آموزش عالی، شرکت‌ها و دیگر مراکز اجتماعی متمرکز شده‌اند. تمیز کردن به معنای خلاص شدن از ویروس‌ها است، در حالی که ضدعفونی کردن یعنی اینکه شما ویروس‌ها را می‌کُشید!

اگرچه ممکن است سطوح را به طور موثر تمیز کنید، این بدان معنا نیست که شما سطوح را ضدعفونی کرده‌اید. جهت ضدعفونی کردن سطوح ضروری است تک تک موارد بیان شده در زیر را در خاطر ثبت کنید:

۱- اگر سطوح کثیف (گرد و غبار یا چربی) هستند، باید قبل از ضدعفونی، آنها را با استفاده از مواد شوینده یا صابون و آب تمیز کنید. اگر سطوح کثیف را قبل از ضدعفونی تمیز می‌کنید، باید دستمالی که استفاده می‌کنید را دور بیاندازید و یا سعی کنید از دستمال کاغذی استفاده کنید.

برای سطوح معمولی که گرد و غبار ندارند، تنها کافی است از ماده ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و بگذارید سطوح به حالت طبیعی خشک شوند و سپس با استفاده از دستمال مرطوب و مواد شوینده اقدام به تمیز کردن سطوح کنید.

۲- برای ضدعفونی کردن از محلول‌های تمیزکننده خانگی، محلول‌های الکلی با حداقل ۷۰٪ الکل و رایج‌ترین مواد ضدعفونی کننده خانگی باید استفاده کنید.

  • می‌توان از محلول‌های تمیزکننده و رقیق‌شده خانگی همانند وایتکس استفاده کرد. دستورالعمل‌های تولیدکننده را برای نحوه استفاده به درستی بخوانید. بررسی کنید تا مطمئن شوید تاریخ انقضاء کالا نگذشته باشد. هرگز تمیزکننده خانگی را با آمونیاک یا هیچ ماده پاک کننده دیگری مخلوط نکنید.

۳- تهیه محلول تمیزکننده خانگی:

پنج قاشق غذاخوری تمیزکننده مثلاً وایتکس در هر گالن آب (۳.۷۸ لیتر)

نکات مهم در مورد ضدعفونی کردن سطوح

ضدعفونی کردن سطوح بهداشتی

  • برای سطوح نرم مانند فرش و پارچه می‌توانید از محلول بالا استفاده کنید.
  • برای دیگر سطوح همانند دستگیره‌های درب، کلیدها، قفل‌ها و قطعات فلزی و مبلمان چوبی نیز می‌توانید از محلول خانگی استفاده کنید.
  • ملافه، لباس و سایر موارد را بهتر است از طریق ماشین لباسشویی و مواد شوینده معمولی تمیز کنید.
  • لباس‌های کثیف را تکان ندهید، این امر احتمال پراکنده کردن ویروس از طریق هوا را به حداقل می‌رساند.
  • سطوحی که معمولاً بیشتر تماس را با دست انسان دارند شامل دستگیره درب‌ها، میز و صندلی ناهارخوری، پیشخوان آشپزخانه، شیرآلات دستشویی، حمام و آشپزخانه، ریموت کنترل تلویزیون و تلفن، موبایل، موس و کیبورد کامپیوتر و دیگر وسائلی که ممکن است برای برخی افراد پراستفاده و برای برخی دیگر کم استفاده باشد (مانند دسته پلی‌استیشن!).
  • بعد از ضدعفونی کردن لازم است سطوح را برای حداقل دو دقیقه به حال خود رها کنید و سپس با استفاده از دستمال و مواد شوینده (اسپری تمیزکننده) سطوح را تمیز کنید.
  • به غیر از محلولی که در بالا تهیه کردیم و محلول‌های الکلی، از هیچ ماده تمیزکننده و سفیدکننده دیگری برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده نکنید.
  • هنگام تمیز کردن و ضدعفونی کردن، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و بعد از هر بار استفاده آنها را دور بیندازید. دست‌های خود را بعد از برداشتن دستکش بشویید.
  • هنگام دست زدن به لباس‌های کثیف بیمار، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و بعد از هر بار استفاده آنها را دور بیندازید. اگر از دستکش استفاده نمی‌کنید، بلافاصله دستان خود را بشویید.
  • در آشپزخانه به یاد داشته باشید که باکتری‌های منتقل شده از مواد غذایی روی سطوح زندگی می‌کنند، بنابراین سطوحی که با مواد غذایی در ارتباط هستند را باید ضدعفونی کنید.

رعایت بهداشت شخصی برای مقابله با کروناویروس

نکات مهم در مورد بهداشت شخصی

حتی اگر بیمار نیستید، تا می‌توانید در خانه بمانید. حضور در شلوغی‌ها یا بیرون رفتن‌های غیرضروری نه تنها برای خودتان بلکه برای اطرافیان ممکن است خطرناک باشد. هرچه بیشتر در ملاء عام قرار بگیرید، شانس بیشتری وجود دارد که کرونا ویروس روی لباس، دست‌ها و از طریق استشمام وارد بدن شما شوند.

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان در برابر این ویروس بسیار آسیب‌پذیر هستند (کهنسالان و افراد بیمار). بنابراین به غیر از ضدعفونی کردن سطوح لازم است نکات بهداشتی و سلامت فردی را نیز در نظر یگیرید. قوانین مهم برای ایمن ماندن:

  • تا حد امکان در خانه بمانید، از تجمع‌های بزرگ، رفتن به مراکز خرید و یا رستوران‌ها و موارد دیگر خودداری کنید.
  • حداقل به اندازه دو متر از سایر افراد در ملاء عام دور باشید.
  • به طور مکرر دستان خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید (یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید).
  • اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، ماسک به صورت بزنید.

اعضای خانواده باید از اقدامات پیشگیرانه عادی هنگام بیرون رفتن جهت خرید و آمدن به خانه را رعایت کنند. مهمترین کار جلوگیری از لمس کردن چشم، بینی یا دهان با دست است. زمان‌های مهم برای تمیز کردن دست‌ها عبارتند از:

  • بعد از سرفه یا عطسه
  • بعد از استفاده از دستشویی
  • قبل از غذا یا در زمان تهیه غذا
  • بعد از تماس با بچه‌های کوچک و حیوانات خانگی

همچنین موارد دیگر شامل:

  • بعد از آمدن به منزل، نخست کلیه محصولات خریداری شده بسته‌بندی‌شده را با اسپری محلول الکل یا وایتکس ضدعفونی کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات را بهتر است برای چندین دقیقه (حداقل ۳۰ دقیقه) در داخل محلول سرکه و یا مواد شوینده معمولی قرار دهید.
  • بعد از خرید نان می‌توانید آن را از طریق شعله مستقیم گاز ضدعفونی کنید.

در خانه بمانید تا ایمن باشید

ضدعفونی کردن سطوح

درست است که در خانه ماندن و انجام مداوم کارهای مربوط به ضدعفونی کردن سطوح سخت است، اما حضور جهانی ویروس کرونا به معنای این است که این مورد موضوعی اجتماعی است که اتحاد هم افراد را می‌طلبد. بنابراین، سعی کنید در خانه بمانید تا هم خودتان ایمن بمانید و هم افرادی که مستعد بیماری شدید هستند نیز در امان باشند. پس کلیه موارد بیان شده در بالا برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح را اجرا کنید، و سعی کنید روحیه خود را بالا نگه دارید.  

خرید قفل دیجیتال یوکا