هنگامی که با یک قفل پدلاک شکسته مواجه می شوید، مطمئن شوید که هیچ خسارتی به شما وارد نشده و آن‌چه قفل شده در امنیت به سر می‌برد. قفل، صرفا یک جوش دادن مفید به شمار می‌آید.

اگر شما امنیت را در این رابطه جست‌جو می‌کنید، پس نیاز دارید بدانید چگونه یک قفل پدلاک شکسته را باز کنید.

در طول تاریخ استفاده از قفل پدلاک، مردم  گاهی با این پیشامد مواجه می‌شدند که قفل پدلاکی شکسته شده و قابل باز کردن نبوده است.

اما پیش از این، هرگز پست بلاگی منتشر نشده که به طور جامع نحوه باز کردن یک قفل پدلاک شکسته را توضیح دهد.

فهرست مطالب

چطور یک قفل پدلاک می شکند؟

شکستگی یک قفل پدلاک، لزوما همیشه به‌سادگی رخ نمی‌دهد. گیره قفل، ممکن است که بسته و مسدود شود و با مرکز قفلی که شکسته شده در هم بیامیزد.

آگاهی از تفاوت این دو نوع شکستگی پدلاک، به شما در حل معضل پیش آمده کمک می‌کند.

اگر شما با از بین بردن قفل، در فرآیند برداشتن پدلاک شکسته مشکلی ندارید، می‌توانید آن‌را را باز کنید بدون این‌که بفهمید چه چیزی دچار مشکل شده است.

خرید قفل های دیجیتال هوشمند یوکا در تهران-شرکت نوآوران هوشمند

در چنین مواردی که چیزی واقعا شکسته شده است، شما به هر حال مجبور به استفاده از ورودی تخریب شده هستید. این مشکل، در مواقعی رخ می دهد که مسدود شدن به دلیل زنگ زدگی یا پرشدن قفل و یا عاملی باشد که به طور موقتی قفل پدلاک را خراب کرده است.

اما حتی اگر قفل پدلاک واقعا به نحوی شکسته شده باشد، ممکن است قابل تعمیر باشد به شرطی که بتوانید قسمت آسیب دیده را دور بزنید.

سپس شما قادر به جایگزینی این قسمت آسیب دیده هستید و بنابراین نحوه باز کردن  قفل پدلاک شکسته نباید منجر به شکستگی بیشتر شود.

قبل از این‌که چیزی را تخریب کنید، در ادامه به کارهایی که می‌توانید در این رابطه انجام دهید و روش‌هایی که به شما کمک می‌کنند (خصوصا روش ۱ و ۲) نگاهی بیندازید.

 

۱-  تمیز کردن قفل 

اگرچه ممکن است که شما نتوانید دائما یک قفل را تعمیر کنید، آن‌هم در زمانی که صرفا به دنبال راهی برای برداشتن قفل پدلاک شکسته هستید، اما ممکن است قادر باشید کارکرد آن‌را تا حدودی بهبود ببخشید.

به‌عنوان مثال احتمال دارد که مسیر کلید یک قفل پدلاک مسدود شده باشد، به این نحو که کلیدی در آن شکسته شده باشد. درست است که خالی کردن قفل و درآوردن کلید آسان نیست، اما اگر یک خراب‌کار می‌تواند چوبی را به زور وارد قفل کند و فوم را اسپری نماید، پس شما هم می‌توانید یک کلید شکسته را از قفل در بیاورید.

از دیگر مواردی که باعث مسدود شدن قفل پدلاک می‌شود می‌توان به تجمع زنگار یا آلودگی اشاره کرد. برای غلبه بر این مشکل نیز می‌توان از برخی روغن‌های چرب برای روان سازی داخل قفل کمک گرفت. این مواد به شما اجازه می‌دهند که به طور موقف، تجمع آلودگی کنار زده شود.

ممکن است که با تمیز کردن به اندازه کافی قفل پدلاک بتوانید بدون کلنجار رفتن با بیشتر، دوباره امکان استفاده از آن و برقراری امنیت را داشته باشید، اما این مساله در حال حاضر باعث نگرانی نیست.

آن‌چه باید شما را نگران کند، صرفا نحوه باز کردن قفل پدلاک شکسته است.

به جز استفاده از روان ساز و تمیز کردن قفل، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید یک قفل پدلاک شکسته را احیا کنید.

یک پدلاک آسیب دیده که به طور اساسی تمیز شود (حتی اگر تمیز کردن کامل و ایده آل قفل، زمان کمی بگیرد)، لزوما قابل استفاده نیست و ممکن است نیاز باشد که از جا در آورده شود.

در این صورت شما به احتمال زیاد، باید از یکی از انواع روش های برداشتن قفل پدلاک شکسته، برای حذف آن استفاده کنید.

۲-  شیم کردن قلاب قفل (Shimming)

برای پیچاندن ابزار دور قلاب قفل پدلاک، جهت باز کردن قلاب (Shimming)، باید در ساخت قفل از نوع خاصی از گیره استفاده شده باشد.

شما نمی‌توانید از این روش برای پدلاکی که دارای بلبرینگ است استفاده کنید.

اما گیره‌های قفل که شما معمولا روی محصولات می‌بینید، عموما از سوی تولید کنندگانی ارائه می‌شوند که امنیت مناسبی ندارند و برای این موارد می‌توانید از روش پیچاندن ابزار دور قلاب قفل استفاده کنید.

برای این‌که بدانید آیا این روش را می‌توانید روی قفل پدلاک خود پیاده کنید یا خیر، بهتر است که جزئیات اطلاعات آن‌ را به صورت آنلاین یا توسط هر نوع سندی که در دست دارید، بررسی کنید یا ببینید که نحوه قلاب قفل به چه صورت است و اطلاعات آن را به خاطر بیاورید و یا پیدا کنید.

اگر قلاب، برش‌های هلالی شکل کوچک (بسیار منحنی و نرم) داشته باشد، این نوع پدلاک از بلبرینگ استفاده می کند.

اما اگر نوع برشی که مشاهده می‌کنید مربع شکل یا تقریبا شکل قلاب ماهیگیری باشد، قلاب قابل فشارداده شدن با ابزار (Shim) برای باز کردن قفل است.

شیم یک وسیله فلزی باریک است که شما می‌توانید خودتان با یک قوطی آلومینیومی بسازید و یا حتی می‌توانید شیم‌های پدلاک قوی‌تر را از سایت آمازون خریداری کنید. وقتی شیم را تهیه کردید:

  • ابزار خود را به شکاف بین قلاب و بدنه قفل بکشید.
    1. اگر از دو شیم استفاده می‌کنید، آن‌ها را به گونه‌ای قرار دهید که شکاف را برای ورود به اندازه کافی بزرگ نگه دارد.
      1. اولین شیم را در سمت قفل پدلاک با تنگ‌ترین فاصله قرار دهید.
      2. سمتی که شکاف بزرگ‌تری دارد احتمالا جمع‌تر می‌شود، اما هنوز برای ابزار دوم به اندازه کافی باز است.
  • بر روی شیم (شیم‌ها) فشار بیاورید.
    1. اگر از دو شیم استفاده می‌کنید، ابتدا به شیم با فاصله تنگ‌تر فشار بیاورید.
  • اگر دلیل شکستن قفل پدلاک، گرفتگی قلاب قفل نباشد، قفل باز خواهد شد.

استفاده از شیم به همین سادگی است.

بسته به قفل شما و آن‌چه که در مورد آن می‌دانید، ممکن است به دو شیم (برای هر کدام از پایه‌های قلاب) نیاز داشته باشید.

اگر از دو شیم روی یک قفل پدلاک قابل شیم کردن استفاده می‌کنید، حتی اگر درجه سختی پدلاک شکسته بسیار بالا باشد، شما باز هم قادر به باز کردن و برداشتن قفل خواهید بود.

 

۳-  بریدن قفل

هر قفل پدلاک، قابل بریده شدن است. مهم نیست که قفل پدلاک، بهترین از نوع خودش باشد و یا حتی قوی‌ترین قفلی که از لحاظ تئوری تا به حال ساخته شده است، با ابزارهای صحیح و زمان کافی شما می‌توانید هر قفل پدلاک شکسته‌ای را از طریق برش دادن، بردارید. اکثر قفل‌های پدلاک، با یک چفت کاتر بولت قابل برداشته شدن هستند.

هر چه قفل قوی‌تر باشد، به کاترهای بولت بزرگ‌تری در این رابطه نیاز است (کاترهای بولت بزرگ‌تر، منجر به PSI بزرگ‌تر می‌شوند که استفاده از آن می‌تواند فشار کمتری را به کاربر وارد کند.) شما همچنین می‌توانید روی تیغه‌های سخت‌تر برای هر کاتر بولت که دارید، سرمایه گذاری کنید.

در این مرحله، شما به ابزارهای قدرت نظیر چرخ‌های زاویه، دای کاتر (die cutters) و غیره نیاز دارید. اگر قدرت این ابزارها کافی نیست (البته بعید به نظر می‌رسد)، شما می‌توانید تیغه‌های قوی تری بخرید. اگر قفل پدلاک به خوبی ساخته شده باشد، حتی ابزاری نظیر تیغه های قدرتمند در زمان کمی می‌توانند قفل پدلاک را بردارند، حتی اگر پدلاک ساخت عالی داشته باشد.

بهترین قسمت قفل پدلاک برای برش، قلاب آن است. این قسمت نسبت به بدنه قفل نازک‌تر است، هرچند که پدلاک پیچیده شده در زنجیر، ممکن است کمی به سختی از قلاب جدا شود.

همچنین اگر قلاب به صورت دوگانه باشد (به این معنا که قلاب باید از دو طرف آزاد شود)، شما مجبورید که دو برش موفقیت آمیز داشته باشید، البته اگر پیوند زنجیر را بریده‌اید.

صحبت درباره نحوه برش پیوند در یک زنجیر، این واقعیت را یاد آوری می‌کند که وقتی به دنبال راهی برای باز کردن یک قفل پدلاک شکسته هستید، ممکن است واقعا مجبور به این کار نباشید.

در مورد قفل پدلاک شکسته، شما ممکن است بتوانید از طریق برش گیره، زنجیر یا دستگیره درب و غیره نیز، قفل را بردارید.

 

۴-  دریل کردن مرکز قفل

یکی دیگر از راه‌های برداشتن قفل پدلاک شکسته، دریل کردن مرکز قفل است. اگرچه ممکن است این روش را، وقتی هنوز قفل قابل استفاده است به کار نگیرید.

این روش، فقط در مواردی که قفل پدلاک شکسته یک هسته قابل جابجایی دارد قابل استفاده است. اگر دریل کردن به طرزی ماهرانه صورت گیرد، بدنه قفل آسیب نخواهد دید.

دریل کردن بدون تخریب بدنه قفل، مشکل است و اغلب آخرین انتخاب یک قفل ساز می‌باشد. بنابراین بهتر است که توقع شما در رابطه با حفظ قفل پس از این فرآیند، منطقی باشد.

اگر از قبل سابقه دریل کردن را ندارید، یا اگر قفل دارای صفحات یا پین های ضد دریل است، بعید است که بتوانید قفل پدلاک را به این شکل بردارید.

از لحاظ نحوه دریل کردن مرکز قفل، سعی کنید این کار را  روی خط برش امتحان کنید.

اگر شما نمی دانید خط برش چیست، می توانید در مورد این قسمت از قفل، اطلاعات بیشتری را در بخش برداشتن قفل کسب کنید.

زمانی که هسته قفل فرسوده شده و کلید شما از کار افتاده باشد، این روش ایده آل است.

اما در مواردی غیر از این ها، شما نیاز به دریل کامل مرکز قفل پدلاک دارید.

در چنین موقعیتی، شما قفل پدلاک شکسته‌ای دارید که گیره قفل را ثابت نگه می دارد و مهم نیست چطور دستکاری شود.

وقتی هسته قفل به طور کامل برداشته شود، اجزای داخل قفل از هم باز می شوند.

وقتی همه این اجزا از قفل خارج شوند، دیگر چیزی وجود نخواهد داشت که قلاب را به قفل نگه دارد.

 

۵-  با یک قفل ساز تماس بگیرید

اگر شما نمی خواهید یا احساس می کنید که خودتان نمی توانید قفل پدلاک شکسته را باز کنید، همیشه این امکان را دارید که با یک قفل ساز تماس بگیرید.

تنها چیزی که باید مد نظر داشته باشید این است که تکنسین مناسبی که متخصص این کار است را انتخاب کنید.

اساسا یک قفل ساز تجاری احتمالا با مواردی نظیر انبار، کارخانجات، سایت های ساخت و ساز و غیره در ارتباط است. اما قفل سازان مسکونی نیز ممکن است ابزار و تجربه ای برای کمک به شما داشته باشند.

لزومی ندارد که قفل ساز را بر حسب موقعیت خود انتخاب کنید، بلکه مهم خدماتی است که نیاز دارید.

به عنوان مثال، ممکن است برای برداشتن قفل پدلاک شکسته، نیاز به شخصی داشته باشید که امنیت قفسه‌های باشگاه ورزشی را مد نظر قرار دهد و بعنوان مدیر باشگاه، فکر کنید که قفل ساز مسکونی مناسب این کار نیست.

اما عمدتا یک قفل ساز مسکونی، ممکن است با پدلاک‌هایی کار کرده باشد که برای حفظ امنیت روی گیت‌ها گذاشته شده‌اند و منحصرا واجد الشرایط برداشتن قفل پدلاک شکسته باشد.

اگر نگران هزینه‌های این سرویس هستید، می‌توانید در مورد قیمت دستمزدهای قفل ساز تحقیق کنید.

چیزی که به آن نیاز دارید، دانش و توانایی قفل ساز به حدی است که بتواند کار شما را تکمیل کند وگرنه ممکن است قفل ساز تجربه بسیاری داشته باشد و کار شما به آن حد از تخصص نیاز نداشته باشد.

 

مشکلات برداشتن قفل

با وجود توانایی شما برای برداشتن قفل با هدف حذف پدلاک شکسته، اما احتمال کمی دارد که از هر راه حلی بتوان برای این کار استفاده کرد.

فراتر از این که قفل قابل برداشته شدن باشد، مساله بزرگ‌تر این است که پدلاک شما شکسته است. این قفل در این شرایط، با کلید قابل باز شدن نیست و از طریق ساخت کلیدی دیگر نیز کار نخواهد کرد.

اگر از ابزارهای خاصی برای دور زدن قفل استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که از روشی درست برای برداشتن قفل پدلاک استفاده کنید.

این کار بیشتر نیاز به یک درک فنی دارد، تا یک درک عمومی از برداشتن قفل. با این حال آگاهی از این که چه ابزارهای و روش‌هایی را می‌توانید استفاده کنید تا یک قفل پدلاک خاص را باز کنید، بسیار دشوار است.

بدست آوردن این نوع اطلاعات در مورد قفلی که برای شما ناآشناست، دشوار است.

اما اگر شما قفلی را داشته باشید که به طور گسترده‌ای مورد استفاده عموم است و ضعف آن به راحتی قابل حل و فصل است، در این صورت شما دیگر باید قادر به برداشتن قفل پدلاک باشید.

این نوع از برداشتن قفل، با نادیده گرفتن عملکرد استاندارد یک پدلاک و دست کاری اجزاء داخلی قفل (شیم کردن یک مثال از این مورد است) میسر است.

 

چیزهای مهمی که باید به یاد داشته باشید

 

تعویض

  • مهم است که قفل پدلاک شکسته‌ای را که حذف کرده‌اید، با یکی دیگر جایگزین کنید.
  • هنگامی که قفل‌ها را تغییر می‌دهید، سطح امنیت خود را کاهش ندهید (یعنی قفل‌های خود را با قفل بدتر جایگزین نکنید).
  • قوانین اساسی ارزیابی هزینه‌ها را، متناسب با امنیت قفل جدید خود مد نظر داشته باشید.

 

ایمنی

  • مراقب باشید با استفاده از چیزی بیش از آن‌چه که برای جایگزینی قفل پدلاک لازم است، به آن آسیب نرسانید.
  • هنگام استفاده از ابزارهای برش، پروتکل‌های ایمنی اولیه را مد نظر داشته باشید.
  • اگر نگران هستید که به خود یا ملک خود آسیب برسانید، با یک قفل ساز تماس بگیرید.

 

نتیجه گیری

این اطلاعات به هیچ وجه برای کمک جهت برداشتن غیرقانونی قفل پدلاک ارائه نشده است.

فرآیندهای به اشتراک گذاشته شده در این مقاله، فقط برای درک چگونگی برداشتن قفل پدلاک شکسته‌ای است که مالک آن خود شما هستید و یا مجوز باز کردن آن از سوی مالک به شما داده شده است.

بالاترین شانس شما برای برداشتن قفل پدلاک شکسته و بدست آوردن امنیت، کار کردن در این زمینه است.

خرید قفل دیجیتال یوکا