فهرست مطالب

نسل Z، معتادان به اینترنت و رایانه

بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ معتادان به اینترنتی و رایانه با عناوین مختلفی توصیف می‌شدند. صرف‌نظر از اینکه شما آنها را با چه نامی صدا می‌زنید، این افراد جوان تأثیر بسیاری در جهان داشتند؛ تاثیری که به حفاظت فیزیکی مربوط است.

نسل Z هرگز در دنیای آفلاین حضور نداشت. اتصال دائمی به اینترنت و فناوری فراگیر زندگی آن‌ها تأثیر زیادی روی فعالیت‌ها و اهداف آنها گذاشت. این درک و فهم عمیق و زودهنگام باعث شد نسل Z متمایز از دیگران به حساب آید.

کلر مدن محقق اجتماعی و متخصص تولید نسل در سیدنی استرالیا می‌گوید «نسل Z تمام سال‌های فعالیتی خود را بر روی عصر دیجیتال تمرکز داشت. نسل Z همزمان با روی کار آمدن eBay به وجود آمد. دو سال بعد در سال ۱۹۹۷، گوگل ثبت‌نام خود را آغاز کرد. همه آنها تحت تأثیر دنیای وای فای بودند. در حالی که نسل‌های پیشین همانند نسل Y و بیبی بومرز (Baby Boomers) به فناوری تسلط کامل داشتند، نسل Z خود را در فناوری غرق کرد.»

مدن می‌گوید «سن شما فاکتوری تاثیرگذار در نحوه استفاده شما از فناوری است. همین مسئله دلیلی بر گره خوردن فناوری با تمام جنبه‌های زندگی نسل Z بوده است.

زمانی که صحبت از اسباب سرگرمی، تعامل با گروه‌های مختلف، معاشرت و انجام وظایف این نسل به میان می‌آید، رابطه انکارنکردنی بین وضعیت آنلاین و آفلاین آنها وجود خواهد داشت.»

این نسل جوان از همان سال‌های اول زندگی خود مدیر آنلاین برندهای شخصی هستند. آن‌ها علاقه دارند هرچیزی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و این مسئله برای آنها عادی است.

سطح بالای ارتباط میان زندگی و اینترنت نسل z باعث افزایش نگرانی‌ها شده و این نسل به خاطر زیاده‌روی در اشتراک‌گذاری مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.

آنها از هر دقیقه و از تمام جزئیات زندگی خود عکس و ویدئو پست می‌کنند. به گفته مدن این مسئله زیاده‌روی محسوب می‌شود.

مدن عقیده دارد که آلبوم فیزیکی کودکان درست مانند کتابچه‌ای واقعی است؛ درصورتی که در نسل‌های آینده چیزی به نام آلبوم فیزیکی وجود ندارد و همه‌چیز به‌صورت کامل دیجیتال خواهد بود. آن‌ها از همان سال‌های اول زندگی به‌فکر مدیریت آنلاین برند شخصی خود هستند و مشکلی با به‌اشتراک گذاری مسائل مختلف با دیگران ندارند.

عادی‌انگاری به‌اشتراک‌گذاری هر چیزی در اینترنت

در حالی که افراد بسیاری به خاطر کمبود امنیت و حریم شخصی که از زیاده‌روی به اشتراک‌گذاری نسل Z به وجود آمده است ناراضی هستند، مدن معتقد است این معتادان به اینترنت و رایانه بیشترین وظیفه را در مورد حفظ امنیت مسائل کامپیوتری و فیزیکی بر عهده دارند.

او می‌گوید «تکنولوژی توسعه پیدا کرده، امنیت افزایش یافته، و بیش از پیش شخصی‌سازی شده است. مثلا امروزه دسترسی به شماره تلفن و اطلاعات شخصی شما دشوارتر از قبل خواهد بود. امنیت و راحتی در این موضوع خلاصه می‌شود. این مسئله به طور دقیق همان چیزی است که نسل Z می‌خواهد.»

۶۹ درصد از نوجوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله فکر می‌کنند استفاده از روش‌‎های امنیتی بیومتریک سریع‌تر و راحت‌تر از حفظ کردن رمزهای عبور یا پین کدها است.

نسل Z قفل‌های بیومتریک و اپلیکیشن‌دار را ترجیح می‌دهد

تلاش نسل Z برای رسیدن به جایگاه قابل اتکا در امنیت و راحتی تا کجا ادامه دارد؟ تلاش برای درک فناوری و تبدیل آن به بخشی از فیزیک و بدن آنها نیز ادامه خواهد داشت؟ شاید.

اما مدن معتقد است دسترسی به سطح کافی از امنیت و راحتی حتی برای نسل Z هم در نهایت با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد.

او می‌گوید «انسان‌ها معمولا سرانجام در نقطه‌ای مشخص عقب‌نشینی خواهند کرد. همه دوست دارند در مسائل مربوط به دسترسی و حریم شخصی، خودشان کنترل امور را در دست بگیرند و این مسئله برای آن‌ها خط قرمز محسوب می‌شود.»

بااین حساب فکر می‌کنید که تمایلات نسل Z در مورد امنیت و راحتی، ما را به کجا خواهد رساند؟ تحقیقات اولیه بر روی این موضوع نشان می‌دهد که استفاده بیشتر از فناوری بیومتریک برای دسترسی یکی از دستاوردهای این دوره خواهد بود.

نسل Z قفل‌های بیومتریک و اپلیکیشن‌دار

راحتی روش‌های بیومتریک امنیتی برای نسل Z بسیار دلپذیر است.

تحقیقات یوروپ ویزا (VISA Europe) در سال ۲۰۱۵ نشان داد ۷۵ درصد از افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله استفاده از روش‌های امنیتی بیومتریک را راحت‌تر می‌دانند. ۶۹ درصد از آنها هم معتقد هستند استفاده از روش‌‎های امنیتی بیومتریک سریع‌تر و راحت‌تر از حفظ کردن رمزهای عبور یا پین کدها است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید براساس همین نظرسنجی حدود ۵۰ درصد از کاربران جوان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ نسل رمزهای عبور سنتی منقرض می‌شود.

آیا انقراض نسل رمزهای عبور به معنای انقراض نسل امنیت‌های فیزیکی همانند کلید درب‌ها است؟ مدن می‌گوید «ممکن است این اتفاق بیافتد.»

اصولا افراد دوست ندارند هر چیزی، مانند کلید در را با خود بیرون ببرند یا جزئیات حساسی مانند رمز عبور را به خاطر بسپارند.

او می‌گوید «مسائل مختلفی بر موضوع راحتی و ارتباطات تاثیرگذار خواهد بود. راحتی و داشتن ارتباطات بیشتر به چه معنا است؟ شاید بتوان با مثالی ساده این موضوع را مشخص کرد. زمانی که شما تنها با تلفن هوشمند خود و برنامه اوبر (Uber) تاکسی پیدا می‌کنید و با کمک همین تلفن هوشمند کرایه تاکسی را می‌پردازید، از قابلیت جذاب راحتی و ارتباط استفاده کرده‌اید.»

در حوزه امنیت فیزیکی، راحتی و ارتباطات بیشتر در کنترل و هدایت امنیت خانگی و سیستم‌های حفاظتی نقش دارند و توسط اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند کنترل می‌شوند.

تکنولوژی در راستای راحتی بیشتر

«به تمام وسایلی که پیش‌تر بر روی میزهایمان می‌گذاشتیم کمی فکر کنید- رایانه، ماشین حساب، تقویم، و دفترچه تلفن. در حال حاضر تلفن هوشمند داریم و برای هر یک از این ابزار، ویجتی خاص و اپلیکیشن طراحی شده است.»

مدن می‌گوید «راحتی و ارتباطات بیشتر، موضوع مهمی در در تکنولوژی است. شاید به همین دلیل است که نسل Z همیشه به‌دنبال دریافت و کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سلامت فیزیکی است.»

حمل وسایل کمتر و دسترسی بیشتر از طریق تلفن هوشمند راحت‌تر خواهد بود.

مدن معتقد است: «زمانی که صحبت از حفاظت فیزیکی به میان می‌آید، لازم نیست با یک کارت یا زنجیر، قفل در را باز کنید. در ضمن نیازی نیست رمز عبوری را به خاطر داشته باشید. شما به اپلیکیشن‌هایی در این مورد نیاز خواهید داشت. روش‌های بیومتریک هم به دردتان می‌خورند. اینجا همان جایی است که دنیا پیشرفت می‌کند. کاربران دوست ندارند هر چیزی، مانند کلید درب را با خود بیرون ببرند یا مسائل مختلفی مانند رمز عبور را به خاطر بسپارند. آن‌ها به دنبال راحتی و سطح بالاتری از امنیت هستند، امنیتی بیشتر از زمان گذشته خود. به نظر من این یک نکته مثبت است.»

ما در نوآوران هوشمند تلاش کرده‌ایم تا براساس نیاز کاربران ایرانی، بهترین برندها و آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه گجت‌های امنیت هوشمند را ارائه و با خدمات پس‌ازفروش در سرتاسر کشور، خیال کاربران را از بابت پشتیبانی ۲۴ ساعته راحت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در نمایندگی‌های یوکا تماس بگیرید.

همواره آماده ایم تا سوالات شما را در خصوص انواع قفل دیجیتال پاسخ دهیم .

امنیت کسب و کار خانگی یوکا