طراحی داخلی منزل همه چیز دربارۀ نحوه تجربه فضاها است. این مهم قسمت مهم و اساسی از زندگی روزمره ما است و بر نحوه کار، بازی و حتی بهبودی روحی ما تأثیر می‌گذارد.

طراحی داخلی منزل هنر و دانش بهبود فضای داخلی یک فضا، برای دستیابی به محیطی سالم و زیبا است. امروزه همۀ افراد در مورد طراحی داخلی صحبت می‌کنند اما دقیقاً در مورد انواع طراحی داخلی منزل چیزی نمی‌دانند. اما ما در مقاله دیگری از یوکا به تفصیل در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم.

فهرست مطالب

۹ سبک طراحی داخلی منزل

در زیر به ۹ سبک طراحی داخلی خانه اشاره می‌کنیم:

۱- سبک طراحی داخلی کیچ

سبک کیچ یک نوع سبک جدید در طراحی داخلی است. اگر ما در مورد سبک‌ها و روندهای طراحی داخلی مزنل صحبت می‌کنیم، باید به بررسی سبک کیچ نیز بپردازیم. تعریف سبک کیچ در طراحی داخلی زمانی است که بد سلیقگی دلیل انتخاب می‌شود و آشتی ناپذیر بودن کامل رنگ‌ها ویژگی اصلی این سبک را تشکیل می‌دهند.

قرار دادن قالب طلایی روی سقف آبی با ستاره‌های درخشان، وان‌هایی با درختان نخل و کاشی و سرامیکی با نقوش شرقی می‌توانند نمونه بارزی از این سبک ویژه باشند.

طراحی داخلی کیچ

طراحی آپارتمان یا خانه‌ای به سبک کیچ اخیراً به مکانی روشن تبدیل شده است. ماهیت و تولد سبک کیچ در طراحی داخلی با تکرار و تفسیر دوباره طرح‌های کلاسیک موجود مرتبط هستند. کیچ ترکیبی است بین دنیای واقعی و آن چه در خواب می‌بیند. اما این رویاها باید ذائقه هنری و متناسب ذهنی و طبیعی داشته باشند.

طرح رنگ در سبک کیچ در طراحی داخلی منزل تقریباً همه چیز را فراهم می‌کند، از رنگ صورتی روشن گرفته تا تُن‌های سبز یا بنفش! اگرچه چندین سال است که رنگ‌های قرمز و طلایی، سیاه و سفید پیشرو هستند اما این رنگ‌ها یکی از شخصی‌ترین سبک‌های طراحی داخلی به حساب می‌آیند.

همچنین بخوانید:

۲- سبک طراحی داخلی صنعتی

سبک صنعتی در طراحی داخلی همان‌طور که از نامش پیدا است، از یک انبار یا یک زیر شیروانی شهری الهام گرفته شده است. برای یافتن کلید طراحی داخلی به سبک صنعتی، باید با افتخار مصالح ساختمانی را که بسیاری سعی می‌کنند آن را پنهان کنند را نشان دهید.

این یکی از خاص‌ترین سبک‌های طراحی داخلی منزل است. در فضای داخلی با سبک صنعتی، احساس خشن ناتمامی در بسیاری از عناصر وجود دارد، یک خانه نمادین با مضمونی به سبک صنعتی، دکوراسیون یک ساختمان صنعتی قدیمی خواهد بود.

وقتی از سبک صنعتی صحبت می‌کنیم، باید به سقف‌های بلند، چوب‌های قدیمی و چراغ‌های فلزی آویز، با مبلمان به رنگ خنثی فکر کنیم.  نمی‌توانید یک یا دو قطعه از هنر انتزاعی یا عکس را از دست بدهید تا رنگی را به طرحی اضافه کنید که پایه خنثی‌ ایجاد می‌کند و از مواد اولیه چوب و فلزات الهام گرفته است.

۳- سبک طراحی داخلی مدرن

سبک مدرن امروزی که اغلب با سبک معاصر اشتباه گرفته می‌شود، مبتنی بر یک جنبش طراحی است که در اوایل قرن بیستم متولد شد. جنبش به سبک مدرن در طول نیمه اول قرن به محبوبیت خود ادامه داد و مشتقات بعدی این سبک به عنوان قرن‌های میانه مدرن و پسامدرن شناخته می‌شوند.

سبک مدرن یکی از ناب‌ترین سبک‌های طراحی داخلی منزل است. با ریشه در معماری و طراحی آلمانی و اسکاندیناوی، سبک مدرن ساده و بدون تزئین است. اشاره به دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ دارد. مبلمان و دکوراسیون به سبک مدرن از مواد طبیعی، رنگ‌های خنثی یا خاکی و حذف جزئیات غیرضروری استفاده می‌کنند.

یکی از باورهای اصلی جنبش طراحی مدرن، ایده فرم از عمل پیروی می‌کند است. به عبارت دیگر، طراحی همه مبلمان و اشیا تزئینی، باید هدف مورد نظر آن را منعکس کند و اگر جزئیات دکوراسیون هدف عملی نداشته باشد، می‌توان آن را حذف کرد.

سبک دکوراسیون مدرن

۴- سبک طراحی داخلی معاصر

در طراحی داخلی منزل اگر دوست دارید با سبک‌های لحظه‌‌ای همگام باشید، پیرو سبک معاصر هستید. خانه‌های امروزی و فضای داخلی معاصر راحت و دنج است، بدون اینکه شلوغ و تاریک باشند.

اصولاً سبک مدرن در طراحی داخلی با سادگی، ظرافت، استفاده عمدی از بافت و خطوط تمیز تعریف می‌شود. فضای داخلی تمایل دارد به جای چیزها فضا را نشان دهد. با تمرکز بر رنگ، فضا و فرم، فضای داخلی معاصر زیبا و تازه است.

بارزترین و متمایزترین عنصر طراحی داخلی معاصر در جزئیات معماری، استفاده از بلوک‌هایی با رنگ روشن، سقف‌های بلند، پنجره‌های برهنه و اشکال هندسی یافت می‌شود. قطعات مبلمان باید بیانیه‌‌ای جسورانه از خود ارائه دهند‌‌ اما در عین حال باید ساده و مرتب باشند، بدون انحنا و دکوراسیون! استفاده از اشکال صاف، تمیز و هندسی ضروری هستند.

۵- سبک طراحی داخلی مینیمالیستی

سبک طراحی داخلی منزل مینیمالیستی با جایگاه مهم خود در صحنه طراحی، اغلب مسیری ساده برای ایجاد یک خانه گرم و ظریف است که ارزش سرمایه‌گذاری دارد و هرگز به لطف رویکردهای عملی و خوب ارزیابی شده از مُد خارج نمی‌شود.

خصوصیت اصلی سبک خانه مینیمالیستی، سادگی است. طراحی مینیمالیستی بیش از آن است که به نظر می‌رسد، ساده است. این سبک فضایی است که می‌توانید به وضوح در آن فکر کنید؛ عاشقان سبک مینیمالیستی، سادگی آن را دوست دارند. جایی که برخی ممکن است فکر کنند فضای داخلی سرد است‌‌ اما این سبک فضایی زیبا را ارائه می‌دهد.

۶- سبک طراحی داخلی نوردیک یا اسکاندیناویایی

جای تعجب نیست که سبک نوردیک بسیار محبوب است و این ادای احترام به سادگی زندگی در کشورهای اسکاندیناوی است. این سبک هم از عشق به گرایش‌ها و هم از آرزوها برای زندگی در یک محیط راحت و پذیرا صحبت می‌کند.

احتمالاً اصطلاح سبک نوردیک را شنیده‌اید، آنقدر بارها استفاده شده است که تعجب کرده‌اید که معنی دقیق آن چیست! ما می‌توانیم آن را به طور خلاصه چنین بیان کنیم: «دیوارهای سفید، کف‌های چوبی و مبلمان مدرن‌‌.»

خُب بله، ویژگی‌های مشترک دیگری نیز وجود دارند، رنگ‌های خنثی منظره سوئدی، نروژی و دانمارکی با ظاهری گاه به گاه ساده با ترکیب رنگ های خنثی و زنده مانند رنگ چوب! زمستان‌های طولانی و کمبود نور طبیعی در این کشورها نیاز به فضای داخلی زیبا و جادار را ایجاد می‌کند که از نور خورشید به طور کامل استفاده می‌کنند.

سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناوی

۷- سبک طراحی داخلی التقاطی

سبک التقاطی در ابتدا ترسناک به نظر می‌رسد و ممکن است احساس دست نیافتنی بودن را به شما القا کند. فضاهای خوب به سبک التقاطی، در حالی که از برخی ترفندهای کلیدی برای جمع آوری همه آن استفاده می‌کنند، از هماهنگی سبک‌ها، بافت‌ها و رنگ‌های به ظاهر متفاوت نیز جلوگیری خواهد کرد.

در فضای داخلی به سبک التقاطی، ایجاد یک ظاهری آشوب و کنترل شده، ایجاد سطح پیچیدگی بصری را ایجاد می‌کند. هدف اصلی سبک التقاطی ایجاد فضای منحصر به فرد است که شبیه چیزی نیست که در کاتالوگ یا ویترین مغازه پیدا می‌کنید. به طور خلاصه، این سبک در طراحی داخلی منزل به آمیختن سبک‌های متفاوت مربوط می‌شود.

۸- سبک طراحی داخلی رمانتیک

برخلاف تصور عمومی، سبک رمانتیک شامل گل‌های چاپی و پر حاشیه نمی‌باشد و این فقط در مورد گلبرگ‌های گل رز نیست که روی ملافه‌های ساتن قرمز گسترش می‌یابند. زیبایی نگاه عاشقانه در چند منظوره بودن آن است.

قطعات سبک رمانتیک تقریباً در هر نوع فضایی از روستایی تا معاصر پخش می‌شوند. در سبک رمانتیک، جذابیت حواس و ایجاد فضایی گرم، دنج و بی انتها است. هر دو اشکال ظریف را ترجیح می‌دهند و از خانه‌های زیبای کشور فرانسوی الهام گرفته شده‌اند.

‌ اما سبک رمانتیک در طراحی داخلی، بیشتر زیبایی آن سبک نئوکلاسیک فرانسوی و بی انتها بودن فضای داخلی سنتی را اقتباس می‌کند. فضاهای سبک رمانتیک باعث احیای مجدد حواس می‌شوند، بنابراین هنر پُر زرق و برق، شمع‌های معطر و گل‌های تازه از ضروریات این سبک طراحی منزل هستند.

۹- سبک طراحی داخلی آرت دکو

سبک آرت دکو یکی از شاخص‌ترین نمادهای قرن بیستم است، نمادی از زرق و برق و ظرافت تعریف شده توسط دهه بیست. این یک تغییر انقلابی بود که از ریاضت اقتصادی و تزئینات سنگین دوران ویکتوریا دور شد و در طول سال‌ها همانطور که در ابتدا بود همچنان جریان داشت.

ویژگی‌های اساسی سبک آرت دکو، گرایش به خطوط هندسی (به ویژه خطوط مستقیم)، پالت‌های تک رنگ و درج تأثیرات انقلاب صنعتی است که به آن ظاهری مدرن و ابدی می‌بخشد. پرتوهای خورشیدی، نقوش پلکانی و ارجاع به فرهنگ آفریقا، روسیه و مصر شاخص‌های رایجی در این سبک هستند.