زمانی عبارت خانه هوشمند در ایران به عنوان اصطلاحی آینده‌نگرانه و دور از ذهن استفاده می‌شد؛ اما  این روزها هوشمندسازی به‌خوبی در میان مردم به کاربران جا افتاده است. در حال حاضر تعدادی از پروژه‌های مسکونی دارای امکانات هوشمند هستند و به سستمی مجهزند که کاربران بتوانند همۀ لوازم خانگی را با یک کنترل از راه دور تنظیم کنید، از قفل دیجیتال گرفته تا تنظیم روشنایی با کمک اپلیکیشن گوشی همراه!

با این وجود، به دلیل دسترسی محدود به اطلاعات و کمبود دانش، خریداران و سرمایه گذاران ایرانی در مورد خانه‌های هوشمند و اتوماسیون منازل اغلب اطلاعات کمی دارند. به همین دلیل، ما در این مقاله به تقصیل درباره خانه هوشمند در ایران صحبت می‌کنیم. با ما در یوکا همراه باشید.

فهرست مطالب

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به گجت‌هایی مجهز است که امکان اتصال به اینترنت دارند و به همین دلیل امکان کنترل از راه دور و نظارت بر وسایل و تجهیزاتی مانند روشنایی، گرمایش و سایر را برای کاربران فراهم می‌کنند.

خانه‌های هوشمند به عنوان اتوماسیون خانگی شناخته می‌شوند، امنیت، آسایش، صرفه جویی در انرژی و دسترسی آسان برای کنترل دستگاه‌های هوشمند نصب شده در خانه از دیگر مزایای خانه هوشمند است.

معمولاً سیستم‌های اتوماسیون خانه هوشمند در ایران که بخشی از اینترنت اشیاء هستند، داده‌های مورد استفاده مصرف کننده را بین خود به اشتراک می‌گذارند تا همه سیستم با هم کار کنند و اقدامات را بر اساس تنظیمات صاحب خانه به طور خودکار انجام دهند.

مزایا و معایب خانه هوشمند در ایران

اتوماسیون خانه هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

ویژگی مهمی که از خانه‌ها، چیزی به نام خانه هوشمند می‌سازد، امکان اتصال گجت‌های خانگی به یکدیگر است. همه گجت‌ها می‌توانند به یکدیگر متصل شوند و همین ویژگی به کاربران کمک می‌کند که به‌سادگی کنترل و مدیریت شوند.

در همه این دستگاه‌ها، یک نرم افزار فعال وجود دارد که تنظیمات کاربر را ضبط کرده و میزان مصرف را ردیابی می‌کند.

اسپیکری که موسیقی مورد علاقه شما را پخش می‌کند یا تشک هوشمندی که می‌تواند براساس راحتی شما تنظیم شود بخش کوچکی از اتوماسیون خانگی هستند.

رایج‌ترین گجت‌هایی که قابلیت اتصال به اتوماسیون خانگی دارند شامل روشنایی، امنیت خانه، سینمای خانگی و تنظیمات سرگرمی و ترموستات (گرمایش و سرمایش) است.

همچنین بخوانید:

مزایا و معایب خانه هوشمند در ایران

مزایا

  • خانه‌های هوشمند و اتوماسیون خانه، آرامش خاطر مالک را فراهم می‌کنند؛ چون این خانه‌ها آن‌ها را قادر می‌کنند تا خانه‌های خود را از راه دور مدیریت کنند.
  • خانه‌های هوشمند می‌توانند ترجیحات و عادات کاربر را در خود جای دهند و همگام با آن شخصی‌سازی شوند.
  • خانه‌های هوشمند همچنین کارایی خانه را بهبود می‌بخشند. مثلا باغ شما می‌تواند به موقع آبیاری شده و خانه شما می‌تواند تا زمانی که از محل کار می‌رسید، به دمای مطلوب و موردنظرتان برسد.

معایب

  • مدیریت اتوماسیون خانگی می‌تواند پیچیده باشد، خصوصاً برای افرادی که اهل فن نیستند.
  • برای اینکه عملکرد خانه‌های هوشمند مؤثر واقع شوند، دستگاه‌ها و لوازم خانگی باید صرف نظر از برند و شرکت تولیدی آن‌ها از قابلیت همکاری برخوردار باشند. هنوز چنین استانداردی در بازار وجود ندارد!
  • امنیت و حریم خصوصی داده‌ها، چالش‌های اساسی هستند اگر هکرها بتوانند به دستگاه هوشمند نفوذ کنند، دسترسی به اطلاعات شخصی امکان پذیر است اما سخت!

مزایا و معایب خانه هوشمند در ایران

ویژگی‌های خانه هوشمند

اگر قصد دارید در پروژه‌های خانه هوشمند سرمایه گذاری کنید، امکانات زیر بخشی از گزینه‌هایی هستند که می‌تانید برای هوشمندسازی درپیش بگیرید:

  • دوش‌های هوشمند، فواره‌ها و سوئیچ‌های دستشویی و توالت که می‌توانند نمونه ادرار و مدفوع را ارزیابی کنند تا سلامت کاربر را کنترل شود.
  • اتاق‌های خواب با تهویه مطبوع (AC)، پرده، دوشاخه، پنکه‌های سقفی و کمد‌های هوشمند و سایر موارد. در اینجا، تهویه مطبوع و فن شما می‌توانند به صورت همگام با یکدیگر کار کنند تا درجه حرارت برای خواب راحت ایده آل باشد.
  • آشپزخانه‌هایی با یخچال و فریزر هوشمند، ماشین لباسشویی، توستر، جا مایعی، هود آشپزخانه و سایر.
  • درب ورودی با قفل دیجیتال و دوربین متصل به اینترنت که در هنگام زنگ خوردن، نشان می‌دهد که چه کسی درب را از طریق تلفن هوشمند یا صفحه نمایش ویدئویی تحت کنترل دارد.
  • اتاق نشیمن مجهز به تلویزیون‌های هوشمند، چراغ‌های لوله‌ای، لامپ‌ها، دستگاه‌های تصفیه هوا و بلندگوهایی با سنسورهای اینترنت اشیا که می‌توانند با دستورات صوتی خاموش و روشن شوند یا حسگرهایی که در برابر حضور افراد از خود واکنش نشان می‌دهند.

 

همچنین بخوانید:

آیا خانه هوشمند امن است؟

امنیت سایبری مسئله بسیار مهمی است که بسیاری از مردم آن را به اندازه کافی جدی نمی‌گیرند. بازار دستگاه‌های اینترنت اشیا بدون توجه به امنیت سایبری کاربران درحال رشد و توسعه است و به همین دلیل گاهی امنیت این دستگاه‌ها از بین می‌رود یا نادیده گرفته می‌شود.

شما باید درمقام کاربرا، بدانید که چطور از خودتان محافظت کنید. اولین قدم برای انجام این کار، اطلاع رسانی است. قبل از خرید دستگاه‌های مربوط به خانه هوشمند، اطلاعات خود را در مورد وسائل مورد نیاز برای خانه هوشمند افزایش دهید.

تهدیدات امنیتی که ممکن هستند با آن‌ها روبرو شوید و اینکه سازنده در مورد محافظت از منافع شما چه مسئولیت‌هایی دارد را بشناسید. امنیت شبکه یکی دیگر از موارد حیاتی در ایمن نگه داشتن فضای سایبری خانه هوشمند در ایران است.

با رمزگذاری مناسب پسوردها، مهم‌ترین قسمت امنیت شبکه را شروع کنید. شما باید از رمزهای عبور قوی استفاده کنید و آن‌ها را هرچند وقت یک بار عوض کنید.

امنیت خانه هوشمند در ایران

امنیت خانه هوشمند در ایران

اقدامات امنیتی زیر می‌توانند خانه شما را به شکل هوشمندی از خطرات دور کنند:

نظارت تصویری

با نظارت تصویری می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته همه چیز را کنترل کنید. گوشی هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا با دسترسی به تصاویر موجود در دستگاهتان خود مانند دوربین‌های امنیتی و قفل‌های دیجیتال، نظارت دقیقی بر وضعیت منزل خود داشته باشید.

سنسورها

سنسورها معمولاً در درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شوند؛ جون این بخش‌های خانه اولین مناطق برای ورود افراد غیر مجاز هستند. حسگرهای مبتنی بر اپلیکیشن می‌توانند درصورت ورود افراد غیرمجاز یا نزدیک شدن کسی به این بخش، شما را با هشدارهای امنیتی به‌موقع، هشیار کنند.

قفل‌های هوشمند

آیا می‌دانید اکثر سارقین از طریق درب ورودی وارد خانه می‌شوند؟ برای افزایش امنیت درب‌های ورودی می‌توانید از قفل‌های الکترونیکی استفاده کنید. این قفل ها با استفاده از اثرانگشت، صفحه کلید یا کارت، امکان ورود افراد غیر مجاز را به حداقل می‎‌رسانند.

سنسورهای دود

سرقت تنها تهدید خانه هوشمند در ایران نیست! بلکه آتش سوزی هم می‌تواند صدمات جدی به خانه یا افرادی که در آن هستند، وارد کند. ردیاب‌های هوشمند آتش و دود یا سنسور دما و حریق می‌توانند در زمان خطر به کار بیفتند و هشدارهای لازم را به کاربر ارسال کنند.

منیع: www.infineon.com

ما در نوآوران هوشمند تلاش کرده‌ایم تا براساس نیاز کاربران ایرانی، بهترین برندها و آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه گجت‌های امنیت هوشمند را ارائه و با خدمات پس‌ازفروش در سرتاسر کشور، خیال کاربران را از بابت پشتیبانی ۲۴ ساعته راحت کنیم. اگر دوست دارید با کمک تکنولوژی هوشمند، پیشرفته‌ترین سیستم‌های حفاظتی را در خانه خود داشته باشید، یوکا یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در نمایندگی‌های نوآوران هوشمند تماس بگیرید.