به نظر می‌رسد هر چند سال یک سبک طراحی جدیدی آگاهی عمومی را به خود اختصاص می‌دهد و برای مدت کوتاهی در طراحی داخلی سلطنت می‌کند. ما شاهد بوده‌ایم که ژانرهای طراحی متعددی، از خانه‌های روستایی گرفته تا سبک بوهمیایی محبوب شدند اما به نظر می‌رسد هیچ یک از آن‌ها قدرت سبک دکوراسیون اسکاندیناوی را نداشته‌اند.

این بدان معنا نیست که سایر طراحی‌ها مورد پسند واقع شده‌اند بلکه نکته‌ای در مورد دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی وجود دارد که مردم نمی‌توانند از آن سیر شوند و ما فقط در مورد محبوبیت مداوم آن صحبت نمی‌کنیم. به هر روی، بیایید نگاهی به اصول طراحی اسکاندیناوی بیندازیم.

فهرست مطالب

تعریف سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی خطوط تمیز و زیبای مینیمالیستی را با ساخت سنتی و عناصر چند منظوره ترکیب می‌کند. این یک سبک متنوعی است که در آن فضای زیادی برای ابراز وجود دارند، اما به ایجاد فضای داخلی روشن و مطبوع نیز کمک می‌کند. این سبک زیبا و ساده و متناسب با فضاهای مدرن زندگی است که نیاز به محصولات کاربردی و سازگاری دارد.

به لطف ظرافت ساده طراحی اسکاندیناوی، ایجاد یک فضای شیک و مدرن آسان می‌باشد. چند مورد خوب انتخاب شده در کنار مبلمان و نورپردازی با کیفیت، می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. به علاوه، عناصر طراحی داخلی اسکاندیناوی طیف گسترده ای از سبک‌ها را تکمیل خواهند کرد.

اسکاندیناوی از سه کشور اروپای شمالی از جمله دانمارک، نروژ و سوئد تشکیل شده است. در حالی که برخی از افراد به اشتباه فنلاند و ایسلند را نیز در این تعریف قرار داده‌اند، آن‌ها در واقع اسکاندیناوی نیستند. با این حال، آن‌ها در کنار سه کشور اسکاندیناوی، کشورهای شمال اروپا محسوب می‌شوند. نروژ و سوئد شبه جزیره اسکاندیناوی را اشغال می‌کنند و دانمارک واقع در جنوب سوئد، در آن سوی تنگه کاتگات واقع شده است.

تاریخچه طراحی داخلی به سبک اسکاندیناوی

این رویکرد جدید برای طراحی، ترکیبی از زیبایی، سادگی و عملکرد است. همانطور که در جنبش باوهاوس دیده می‌شود، عنصر عملکرد برای مدتی در معماری اسکاندیناوی تأثیرگذار بوده است.  تدوین یک سبک خاص مدرنیستی اسکاندیناویایی، ممکن است از دهه ۴۰ آغاز شده باشد، اما در آغاز دهه ۱۹۵۰ بود که به عنوان موجودی قابل تشخیص شکل گرفت. سبک مدرن میانسالی به شدت تحت تأثیر ظاهر طراحی اسکاندیناوی در صحنه جهانی در اوایل دهه ۵۰ قرار گرفت.

بیشتر چیدمان مبلمان، بدون نظافت و در عین سادگی رخ داده بود و به کل فضا احساس دنج و محتوایی می‌داد که در زبان دانمارکی به عنوان ریزه کاری توصیف می‌شود. با تأسیس جایزه Lunning  که در غیر این صورت به عنوان جایزه نوبل طراحی اسکاندیناوی شناخته می‌شود، یکی از اولین مراحل مهم برای شناخت گسترده رخ داد. این جایزه برای فردریک لونینگ، واردکننده طرح‌های دانمارکی مستقر در نیویورک نامگذاری شد و برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ و هر سال پس از آن تا سال ۱۹۷۰ به او اهدا شد.

گوردون طراحی اسکاندیناوی را به عنوان جایگزینی برای فاشیسم طراحی دوران نازی توصیف کرد و آن را دموکراتیک، طبیعی، مینیمال، صمیمی و متمرکز بر خانه و خانواده و نه دولت توصیف نمود. در سال ۱۹۵۴، گوردون طراحی در اسکاندیناوی را ترتیب داد، یک نمایشگاه مسافرتی از بهترین طرح‌هایی که ملل جمعی باید ارائه دهند.

چرا سبک دکوراسیون اسکاندیناوی محبوب است؟

بخشی از جذابیت در احساس خاص بودن این سبک طراحی نهفته است. طبیعت و درخشش بدون سر و صدا، حس آرامشی را القا می‌کنند که بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود آن را از دست داده‌اند. پس از گذراندن یک روز پرتنش در محل کار، ایده بازگشت به خانه‌ای خالی از مبلمان بزرگ و نامرتب، به خصوص جذاب به نظر می‌رسد. طراحی تمیز اما گرم که تمرکز بر روی تضادهای تیز، سفیدی‌ها، طبیعت و رنگ‌های سیاه دار ، باعث می‌شود که احساس خوشبختی کنید.

عناصر اصلی دکوراسیون اسکاندیناوی

طراحی اسکاندیناوی با تمرکز بر خطوط تمیز، ساده، مینیمالیسم و ​​عملکرد بدون تضعیف زیبایی مشخص شده است. این اولین بار در دهه ۱۹۵۰، تقریباً همزمان با استقرار سبک مدرن در آمریکا و اروپا، مورد توجه قرار گرفت. بخشی از آنچه باعث زیبایی اش می‌شود، عدم شلوغی آن است. هیچ مورد اضافی را پیدا نخواهید کرد که اتاق‌هایی به سبک دکوراسیون اسکاندیناوی را جلب کرده باشد. در عوض، همه چیز جای خود را دارند.

گرچه عناصر زیادی با اواسط قرن مدرن مشترک هستند، سبک اسکاندیناوی از فضاهای روشن و مطبوعی طرفداری می‌کند. مردم اسکاندیناوی طبیعت گردی و وقت گذرانی در فضای باز را نیز بسیار عمیق می‌دانند، چیزی که در این سبک منعکس می‌شود. کف‌های چوبی تمایل ندارند که بدون پوشش باقی بمانند و رنگ‌های چوبی سبک تری اغلب در خانه‌های اسکاندیناوی یافت می‌شوند و مطمئناً، وقتی واقعاً وارد فضای باز می‌شوید، گیاهان زنده یک انتخاب محبوبی هستند.

حال که صحبت از طبیعت شد، زمستان‌های اسکاندیناوی شوخی ندارند، بنابراین ایجاد یک خانه دنج از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل می‌باشد که در بسیاری از طرح‌های اسکاندیناوی، بافت‌های گرم و جذابی را پیدا خواهید کرد.

رنگ‌های به سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

بسیاری از رنگ‌هایی به اسکاندیناوی، به شدت به رنگ‌های خنثی، به ویژه سفید روشن با رنگ‌های سیاه و برنز متکی هستند. به این معنا نیست که این سبک کاملاً خالی از رنگ است، فقط فضاهای کلی یکرنگی وجود داشته و رنگ‌هایی به عنوان قطعات تاکیدی در آن وارد بازی می‌شوند.

وقتی رنگ به میان می‌آید، سایه‌هایی مانند آبی خاکستری بیشترین استفاده را دارند. تن‌های گرم برنز نیز به لطف اعتماد به سبک ناشی شده از تکه‌های چوب طبیعی و سایر رنگ‌های الهام گرفته از طبیعت مانند سبز مریم گلی در طرح‌های اسکاندیناوی نیز محبوب هستند.

آیا سبک دکوراسیون اسکاندیناوی ماندگار است؟

وقتی نوبت به طراحی می‌رسد، گرایش‌هایی وجود دارند و سبک‌هایی نیز وجود داشته که به عناصر دکوراسیون داخلی بی انتهایی تبدیل می‌شوند. بنابراین آیا سبک دکوراسیون اسکاندیناوی مربوط به گذشته یا آینده است؟

ما احساس می‌کنیم که این سبک مدت طولانی وجود داشته است و امیدواریم که در مقطعی از زمان قرار بگیریم که هیچ روندی وجود نداشته باشد، شکل گیری روندها. سبک اسکاندیناوی برای کسانی که آن را دوست دارند، برای همیشه فوق العاده خواهد بود. بنابراین پیش بروید و از طراحی مینیمالیستی استقبال کنید، در خانه خود کمی روشنایی وارد نمایید و به سبک زندگی اسکاندیناوی بپردازید.

منبع: apartmenttherapy.com

علاوه بر خرید و نصب قفل‌های دیجیتال با کیفیت، شرکت نوآوران هوشمند بهترین گارانتی خدمات مشتری را ارائه می‌دهد.