گاهی اوقات دلهره آورترین کار در فرآیند طراحی داخلی این است که دریابیم چگونه آنچه از یک سبک دکوراسیون داخلی انتظار داریم را به طراحان بگوییم! هرچه بتوان دید خود را با دقت بیشتری توصیف کرد، احتمال واقعیت بخشیدن به افکار بیشتر می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای این مورد، شناخت انواع سبک دکوراسیون داخلی است. این مقاله نه تنها عناصر اساسی هر سبک طراحی را توضیح می‌دهد بلکه می‌تواند راهی برای شناخت بیشتر این سبک‌ها باشد. با مقاله تخصصی یوکا همراه باشید.

فهرست مطالب

سبک دکوراسیون مدرن

طراحی مدرن یک سبک نسبتاً گسترده‌ای است که شامل هر فضایی با خطوط تمیز و پالت رنگی ساده است. با استفاده از احساس سادگی در تمام مناطق فضا، در طراحی مدرن اغلب از وسایل ساده استفاده می‌شود. در این سبک از تزئینات منحرف کننده اجتناب می‌شود تا احساس آرامش بیشتری را در یک فضا ایجاد می‌کند.

در گروه طراحی مدرن چند سبک زیر وجود دارند:

۱-  سبک دکوراسیون مینیمالیست

طراحی مینیمالیستی، سبک مدرن را یک قدم جلوتر می‌برد و عناصر ساده را حتی بیشتر تقویت می‌کند. ماهیت این سبک طراحی ساده و تمیز است. در طراحی مینیمالیستی باید انتظار داشت که دکوراسیون غیرضروری حذف شود که این می‌تواند ناشی از تمرکز بر عملکرد و حدقل وسائل در فضا باشد.

۲- سبک دکوراسیون معاصر

گرچه طراحی معاصر در حال حاضر به طور انکار ناپذیری به مینیمالیست شباهت دارد اما از نظر فنی متفاوت است. این بدان دلیل است که معاصر از نظر فنی به معنای زمان اکنون است. طراحی معاصر همیشه بر اساس محبوبیت گرایش‌ها تغییر می‌کند. با این حال، بیشتر اوقات این امر مبتنی بر عناصر طراحی مدرن یا مینیمالیستی است.

سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی

طراحی اسکاندیناوی نیز مشابه طراحی مدرن و مینیمالیستی است. با این حال، عناصر موجود در این سبک کاملاً خاص‌تر هستند. به عنوان مثال، این سبک در بیشتر موارد از خطوط تمیزی استفاده می‌کند اما همچنین در برخی مواقع، با استفاده از الگوهای چپ و راستی یا زیگ زاگ، تغییرات جالبی را در خطوط ایجاد می‌کند.

این سبک همچنین از مواد ساده، ادای احترام به سادگی از طریق چوب طبیعی، پالت‌های رنگی کاملاً سفید و موارد دیگر استفاده می‌کند. در مورد مبلمان، طراحی اسکاندیناوی اغلب شامل چوب‌های طبیعی با رنگ روشن است. گاهی اوقات از فلز نیز در این سبک استفاده می‌شود اما به میزان خیلی کم!

سبک دکوراسیون بوهمیان

سبک بوهمی نماینده یک مسافر یا عشایر است. اگر به درستی انجام شود، اینطور به نظر می‌رسد که انگار هر وسیله تزئینی در فضا از فرهنگ یا منطقه دیگری از جهان آمده است. با استفاده از این سبک سعی کنید دکورهای رنگارنگ یا زنده را هدف قرار دهید.

علاوه بر عدم تطابق با دکوراسیون، سبک بوهمیایی از انواع متنوعی از پارچه و احساسات نیز بهره می‌برد. وجود کوسن‌های رنگارنگ و آثار هنری در فضاهای بوهمی، امر غیر معمولی نیست. این سبک که غالباً به عنوان یک آشفتگی دقیق توصیف می‌شود، شبیه ماجراجویی است!

سبک دکوراسیون اواسط قرن مدرن

اواسط قرن مدرن یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که خیلی محبوب است زیرا عناصر مدرن و کلاسیک را با هم ترکیب کرده است. مبلمان غالباً در این سبک کم استفاده می‌شوند تا به فضا احساس طبیعی بودن و آرامش می‌بخشد.

استفاده از بافت‌های مختلف با استفاده از سنگ، چوب، پارچه و حتی گاهی خز نیز متفاوت است. در طراحی مدرن اواسط قرن اغلب می‌توان انتظار داشت که رنگ‌های برجسته‌ای مانند بنفش بادمجانی، سبز آووکادو، زرد خردلی و سایر دیده شوند. این رنگ‌ها برای تضاد و ایجاد حس متفاوت به ساختار این سبک اضافه می‌شوند.

سبک دکوراسیون آرت دکو

سبک آرت دکو با استفاده از اشکال هندسی، الگوهای دیواری ردیفی الماس، مبلمان منحنی و ادغام رنگ‌ها با پارچه‌های مجلل استفاده می‌شود. این سبک به طور کلی یادآور موج کاوش هنری ۱۹۲۰ در فضای داخلی و خارجی است.

ریشه‌های هنر دکو در سبک‌های نقاشی ارائه شده در اوایل قرن بیستم قابل مشاهده هستند. همانطور که سبک رئالیسم در آثار هنری نمایان بود، آرت دکو در پی آن شکوفا شد. یک نمونه عالی از طراحی دکوراسیون آرت دکو دوره‌ای است که داستان کتاب گتسبی بزرگ در آن اتفاق میفتد. این کتاب نمایانگر جنبه‌های باشکوه منشأ جنبش آرت دکو است.

سبک دکوراسیون صنعتی

در طراحی صنعتی از عناصری مانند دیوارهای آجری پریشان، چارچوب فلزی، کف‌های بتنی و سقف‌های بلند استفاده می‌شود. اغلب اوقات از طراحی صنعتی در فضاهایی استفاده می‌شود که کاملاً صنعتی هستند.

ساختمان‌های قدیمی با سقف‌های سَر به فلک کشیده، زیر شیروانی‌ها و حتی تجهیزات قدیمی که می‌توانند به عنوان اثر هنری یا قطعات کاربردی در فضا مورد استفاده مجدد قرار گیرند. رنگ‌ها در این سبک کاملاً ساده هستند. بافت‌های جالبی مانند چرم، سطوح روستایی و چوب طبیعی نیز در فضاهای صنعتی کاربرد دارند.

۷- سبک دکوراسیون رومانتیک

می‌توان از دیگر انواع سبک دکوراسیون داخلی مانند سبک رومانتیک به عنوان سبک کلبه‌ای آنتیک روستیک نام برد. در این سبک بیشتر از پالت‌های رنگی پاستلی، وسایل نقاشی و دکور استفاده می‌شود. معمولاً عناصر نقاشی شده به سبک رومانتیک، سفید شیری یا عاجی رنگ هستند.

الگوها اغلب دارای گل‌های ظریفی هستند. این سبک با یک احساس عاشقانه و زنانه بودن و تجملاتی همراه است. سعی کنید یک رنگ جذاب و پررنگ را به فضای زندگی خود بدمید تا فضا به شدت رمانتیک شود.

سبک دکوراسیون ساحلی

این سبک به این منظور است که شما احساس کنید انگار در کنار ساحل هستید یا این واقعیت را که قبلاً در آنجا  بوده‌اید را حس کنید. گفته می‌شود که این سبک اغلب شامل یک احساس آرام اما تمیز از طریق طرح‌های رنگی ساده، پارچه‌های نیمه شفاف سبک و دکوراسیون آرام است.

سبک ساحلی معمولاً از اشیایی که در ساحل یافت می‌شوند به عنوان اشیای تزئینی استفاده می‌کند و حتی گاهی اوقات آن‌ها را در وسایل مبلمان می‌گنجاند. استفاده از مقدار زیادی نور طبیعی، پوشش پنجره‌های شفاف و منسوجات ارگانیک و بافته شده نیز در این سبک مرسوم هستند.

سبک دکوراسیون وینتج

سبک داخلی وینتج، گذشته را مرور می‌کند، بنابراین شما دوره زمانی که بیشترین حس نوستالژی را دارید را در این سبک انتخاب می‌کنید. دکوراتورها اصرار دارند، اتاق‌هایی که به سبک ‌وینتج تزئین شده‌اند را از وسایل، هنر و سبک معماری در یک زمان مشخص بین ۳۰ تا ۶۰ سال گذشته تقلید کنند.

از رنگ‌های کم رنگ دیوار و مبلمان استفاده کنید و به دنبال وسایل قدیمی بروید. وسایلی که با ترک، تراشه و خراش تزئین شده‎اند و به جای اینکه چیزی از آن‌ها کم کنند بلکه به جذابیت قدیمی آن نیز میفزایند. به بافت‌ها، عناصر تزئینی فلزی و الگوهای کاغذ دیواری کم رنگ اعتماد کنید.

منبع: www.epichomeideas.com

علاوه بر خرید و نصب قفل‌های درب دیحیتال با کیفیت، شرکت نوآوران هوشمند بهترین گارانتی خدمات مشتری را ارائه می‌دهد.