فضاهای کوچک، شلوغ و غالباً ضعیف از نظر طراحی می‌توانند کسب احساس سلامتی، شادی و آرامش را برای اهالی خانه دشوار کنند. در این مرحله ضرورت تغییر دکوراسیون داخلی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می‌شود و افراد سخت در جستجوی راهی برای تزریق احساسات به فضای داخلی هستند. اینجاست که هنر فنگ شویی می‌تواند شیوه‌ای آسان و کاربردی برای تغییر دکوراسیون داخلی باشد؛ اما فنگ شویی چیست و چطور می‌توان از این این مفهوم برای تغییر دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

فهرست مطالب

تعریف فنگ شویی

فنگ شویی (Feng shui) هر چند که با مذهب تائوئیسم مرتبط است اما به عنوان یک مکتب تلقی نمی شود. فنگ شویی در زبان چینی به معنای باد و آب است. باد نفس انسان است و آب هم که تقریباً ۶۰ درصد بدن انسان را تشکیل می‌دهد. این روشی است که به افراد کمک می‌کند انرژی خود را با محیط پیرامونشان هماهنگ کنند.

فنگ شویی مجموعه‌ای از اصول است که به افراد کمک می‌کند تا فضای زندگیشان را با آنچه که هستند و آنچه که می‌خواهند باشند همسو کنند. این روش از هزاران سال پیش وجود داشته و اکنون نیز بسیار مورد توجه قرار دارد.

فنگ شویی یک استعاره برای هر چیزی در زندگی است. این مهم ممکن است به نوعی عجیب به نظر برسد اما از علوم نشئت می‌گیرد. ثابت شده است که فضای خیلی شلوغ، بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد و به عنوان یک عامل استرس زا عمل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که فضاها، نقش زیادی در احساس و عملکردمان دارند؛ این همان منطق فنگ شویی است. بسیاری از پزشکان فنگ شویی، قاطعانه معتقدند که اتخاذ چند نکته ساده برای ایجاد یک محیط مناسب می‌تواند تقریباً همۀ جنبه‌های زندگی را بهبود ببخشد، خواه این امر باعث بهبود سلامتی باشد، خواه پیدان کردن عشق!

تعریف فنگ شویی

دربارۀ علم فنگ شویی

فنگ شویی به شما کمک می‌کند تا با هماهنگی جریان انرژی از فضای زندگی خود نهایت استفاده را ببرید. در این روش جهان به پنج عنصر تقسیم می‌شود:

  • چوب: خلاقیت و رشد
  • آتش: رهبری و جسارت
  • زمین: قدرت و پایداری
  • فلز: تمرکز و نظم
  • آب: احساس و الهام

تلاش برای تعادل مناسب این پنج عنصر در خانه می‌تواند به پیشرفت صفات مربوط به آن‌ها در فضای داخلی کمک کند. استادان چینی فنگ شویی همچنین ابزاری ابداع کرده‌اند به نام «نقشه باگوا» که مناطقی از جمله سلامتی، ثروت، ازدواج و شهرت را در خود شامل می‌شود.

این مناطق با قسمت‌های مختلف ساختمان یا فضای زندگی در ارتباط هستند. شما می‌توانید نقشه باگوا را با نقشه واحد ساختمانی خود مطابقت دهید تا به تعیین مکان بهینه رنگ‌ها، آثار هنری، اشیاء و موارد دیگر بپردازید. اگر جنبه خاصی از زندگیتان وجود دارند که در آن احساس خستگی می‌کنید، استفاده از فنگ شویی را امتحان کنید.

همچنین بخوانید:

مفهوم متعادل سازی انرژی در فنگ شویی

متعادل سازی انرژی‌های یین و یانگ نیز بخشی از فنگ شویی هستند و اگر در فضای داخلی هر دو را به دست آوریم، احساس بهتری خواهیم داشت. یین انرژی زنانه است که با موارد زیر مرتبط است:

  • شب
  • خنکی
  • سکوت

یانگ انرژی مردانه است که با موارد زیر ارتباط دارد:

  • خورشید
  • خوش مشربی
  • حرارت

از طریق بازی با این انرژی‌ها می‌توان احساس موجود در فضای خود را به کلی تغییر داد.

قوانین فنگ شویی در دکوراسیون خانه

قوانین فنگ شویی در دکوراسیون خانه

تمرین فنگ شویی عمیقا در ذهن آگاهی، کاهش سرعت و توجه به جزئیات زندگی غوطه ور است تا بتوان لحظه فعلی را واقعاً تجربه کرد. باد و آب در فنگ شویی، عناصر حیاتی برای زندگی هستند.

از نظر تاریخی، فنگ شویی ریشه در تائوئیسم و ​​بودیسم دارد. با این حال، عناصر فنگ شویی در طول زمان در هر فرهنگی استفاده شده است. به عنوان مثال، این روزها همه ما می‌توانیم تفاوت بین انرژی موجود در یک آپارتمان در شهر تهران و یک کلبه مخفی آرام در جنگل را احساس کنیم. با ارتباط گرفتن از فضاهای اطراف خود، می‌توانیم بیشتر با دنیای بیرونی و درونی خود ارتباط برقرار کنیم.

فنگ شویی می‌گوید که ما با همه در ارتباط هستیم و همه چیز زنده است، هر روز صبح می‌توانید تختخواب خود را مرتب کنید، از پنجره به بیرون خیره شوید یا قدم بزنید؛ انا برای همۀ این کارها نیاز است برخی قوانین را به شرح زیر را اجرا کنید:

۱- تختخواب، میز و اجاق گاز خود را در موقعیت فرماندهی قرار دهید

یکی از مؤثرترین و اساسی‌ترین اصول فنگ شویی، موقعیت فرماندهی نامیده می‌شود و اساساً به این معنی است که اشیاء خاصی باید رو به در ورودی باشند. مهم ترین اشیایی که باید در موقعیت فرماندهی قرار گیرند، تختخواب، میز و اجاق گاز هستند. هنگامی که مشغول آشپزی بر روی اجاق گاز هستید (یا در رختخواب می‌خوابید یا در دفتر کار خود پشت میز نشسته‌اید)، بهتر است اگر می‌توانید درب را ببینید اما مستقیماً روبروی آن قرار نگیرید.

بهتر است از درب، کمی مورب‌تر قرار بگیرید، در حالی که هنوز رو به آن هستید. قابل درک است که این مورد همیشه ممکن نیست، بنابراین می‌توانید مانند قرار دادن آینه، آن را طوری تنظیم کنید که هنگام آشپزی بر روی اجاق گاز (یا خوابیدن در رختخواب یا نشستن پشت میز خود) درب را در بازتاب آینه ببینید.

۲- توجه ویژه ای به ورودی منزل داشته باشید

درب ورودی به معنای واقعی، نحوه ورود انرژی به خانه است. ورودی و درب ورودی خانه شما نمایانگر نحوه مواجهه با بیرون است. حتماً این منطقه را تمیز و بدون درهم آمیختگی نگه دارید. این بدان معنا نیست که ورودی باید کاملاً خالی باشد بلکه فقط موارد ضروری را در ورودی نگه دارید.

اگر زمستان است، منطقی است که کلاه و کت خود را در نزدیکی درب ورودی آویزان کنید. قسمت داخلی و خارجی ورودی نیز باید به خوبی روشن باشند. علاوه بر این، ما اغلب برای جذب انرژی خوب، یک خوش آمد گویی حصیری زیبا را پیشنهاد می‌کنیم.

۳- اتاق خواب خود را متعادل کنید

در فلسفه فنگ شویی، اتاق خواب نماد فرد است و بیشترین تأثیر را روی او دارد. ما ساعت‌های زیادی را در رختخواب خود می‌خوابیم، بنابراین فنگ شویی اتاق خواب ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که تخت را در موقعیت فرماندهی قرار دادید، وجود فضا در دو طرف تخت نیز مهم است. این بدان معناست که شما فضایی را برای شریک زندگی خود (یا شریک آینده) ایجاد کرده‌اید.

باور کنید که هیچکس دوست ندارد کنار دیوار بخوابد. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که در هر طرف از تخت یک پاتختی قرار دهید. پاتختی‌ها لازم نیست که با یکدیگر مطابقت داشته باشند. با این حال، بهتر است که از نظر اندازه مشابه هم باشند.

در صورت امکان، باید حداقل ۱.۵ متر فضای راه رفتن در سمت چپ و راست تخت وجود داشته باشد. سرانجام، هر روز وقت بگذارید تا تختخواب خود را مرتب کنید. این مهم روشی زیبا برای شروع روز خود با کمی نظم و آرامش است. این کار باعث می‌شود انرژی در کل روز در وجود شما طنین انداز شود تا زمانی که برای خواب به تخت خواب خود برگردید.

مواردی که باید در فنگ شویی اجتناب کرد

۴- مراقب انتخاب رنگ باشید

استفاده از رنگ در فنگ شویی مربوط به پنج عنصر زمین، فلز، آب، چوب و آتش است. این پنج عنصر در طبیعت یافت می‌شوند و جهت ایجاد انرژی، برای ایجاد تعادل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر کمی به انرژی بیشتر نیاز دارید، می‌توانید با رنگ، لوازم جانبی یا حتی لباس آن رنگ را به فضای خود اضافه کنید.

اگر از خود مراقبتی و ثبات ندارید، عنصر زمین را به مقدار بیشتری به فضا اضافه کنید. رنگ‌های زمینی شامل تن‌های خاکی، زرد، نارنجی و قهوه‌ای هستند. عنصر فلزی (رنگ‌های خاکستری، سفید و تن متالیک) می‌تواند وضوح و دقت بیشتری را ارائه دهد و یک قاب فلزی نقره‌ای می‌تواند به هدایت و تسریع اهدافتان در آینده کمک کند.

سعی کنید هنگام مطالعه، روی صندلی سیاه یا آبی تیره بنشینید. این کار انرژی زندگی را به یک فضا وارد می‌کند. سرانجام، رنگ قرمز انرژی آتش است می‌تواند درون شما را هنگامی که به اشتیاق یا شناخت بیشتری نیاز دارید، روشن کند. روش مورد علاقه ما برای آوردن انرژی آتش، گل‌های قرمز تازه داخل گلدان است.

مواردی که باید در فنگ شویی اجتناب کرد

در فنگ شویی بهتر است از موارد زیر اجتناب شود:

۱- درب‌های بسته شده

همانطور که قبلا ذکر شد، درب‌ها در فنگ شویی بسیار مهم هستند زیرا درگاهی برای تأمین انرژی می‌باشند. نگاهی دقیق به هر دری از خانه خود بیندازید تا دربی که به دلیل بی‌نظمی یا مبلمان اطرافش نتوانسته حداقل ۹۰ درجه باز شود را پیدا کنید.

وقتی درب‌ها نمی‌توانند باز شوند، این بدان معناست که انرژی مثبتی که به زندگی شما وارد می‌شود در حال فشرده شدن است و تمام پتانسیل شما در دسترستان قرار نمی‌گیرد. این امر همچنین بر چگونگی تجربه مسیر زندگی خود (به معنای واقعی و استعاره) تأثیر می‌گذارد و می‌تواند به شما احساس گنگ بودن دهد. سرانجام، درب‌ها همچنین نمایانگر صدای شما در جهان هستند، بنابراین درب مسدود شده می‌تواند به این معنی باشد که صدای شما به طور کامل شنیده نمی‌شود!

۲- کمد‌های پُر از لباس

بسیاری از ما شلوار جین دوران دبیرستان خود را هنوز داریم اما رها کردن لباس‌هایی که نیازی به آن نداریم، نشان می‌دهند که دیگر احتیاجی به چیزهای غیر ضروری نیست و ما به جهان پیام می‌دهیم که زندگیمان کامل است و به چیز دیگری احتیاج نداریم. حیرت آور است که فضای کمد شما می‌تواند انرژی بخش باشند.

۳- اشیاء و فضاهای دارای گرد و غبار

اگر در خانه شما مناطقی یا اشیایی وجود دارند که دارای گرد و غبار هستند، این ممکن است نماد مناطقی از زندگی باشد که راکد بوده و نادیده گرفته شده‌اند. اگر به آن شی احتیاجی ندارید، شاید وقت آن رسیده است که آن را اهدا کنید و اگر اتاقی وجود دارد که قدم در آن نگذاشته‌اید، شاید وقت آن رسیده است که به داخل اتاق نگاهی بیندازید. این می‌تواند به سادگی صرف وقت برای جابجایی چیزها جهت تحریک انرژی خوب باشد.

۴- پنجره‌های کثیف

در فنگ شویی، پنجره‌ها نشان دهنده چشم ساکنان خانه هستند. وقتی پنجره‌های کثیفی داشته باشیم، نمی‌توانیم جهان پیرامون خود را به وضوح ببینم. کمی وقت بگذارید تا آن‌ها را به طور مرتب تمیز کنید و سپس ببینید که چقدر نور و شادی به زندگی شما وارد می‌شوند.

۵- کارهای هنری کج

اگر کسی دچار افسردگی و انرژی کمی دارد، اغلب متوجه خواهید شد که آثار هنری، عکس‌ها و آینه‌های آن‌ها از دیوارها به پایین آویخته شده‌اند. آثار هنری که به بدترین حالت ممکن روی دیوار آویخته شده‌اند، احساس عدم وجود انرژی را تداعی می‌کنند.

۶- فضای زیر تخت

بسیاری از ما می‌خواهیم که از فضای خالی استفاده کنیم اما زیر تخت جای مناسبی برای این کار نیست. در فنگ شویی، بهتر است هنگام خواب، هوا در اطراف شما جریان داشته باشد، بنابراین قرار دادن وسائل در زیر تختخواب، به ویژه وسایل تیز و خطرناک، مانع بزرگی برای این امر هستند.

سایر مواردی که باید مراقب آن‌ها باشید، کفش، کتاب یا هر چیز مرتبط با انرژی بسیار فعال است. اگر یادگاری از روابط گذشته در آنجا ذخیره کرده‌اید، ممکن است به این معنی باشد که این رابطه مانع شما در حرکت به آینده می‌شود. اگر شما باید چیزی را در زیر تخت ذخیره کنید، آن وسیله می‌تواند ملحفه‌های اضافی و بالش‌های نرم باشد.

کلام آخر

برای رخ دادن یک معجزه، به فنگ شویی بپردازید اما در آن غرق نشوید! گفته شده که این روش در باردار شدن زنان و خلاص شدن از شر بیماری سرطان کمک می‌کند ولی همۀ اینها داستانی بیش نیستند. تنها سعی کنید محیط داخلی خود را تمیز و مرتب نگه دارید و نیازی به خرید انواع و اقسام وسائل جدید هم ندارید. از فنگ شویی در ساده‌ترین حالت خود استفاده کنید و بیشتر روی مفهوم و نه وسائل تمرکز کنید.

منبع: www.mindbodygreen.com

 

علاوه بر تهیه و نصب قفل‌های دیجیتال با کیفیت بالا، شرکت نوآوران هوشمند بهترین گارانتی خدمات مشتری را فراهم کرده است.